اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه می توانم با طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم موثر باشم ؟

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه می توانم با طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم موثر باشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۱ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه می توانم با طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم موثر باشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله  طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم

تجزیه و تحلیل اطلاعات

پس از بررسی مصاحبه هایی که با همکاران داشتم ومطالعه منابع موجود و همچنین بررسی برگه های سوالات همکاران مهمترین دلایلی که باعث عدم توانایی دانش آموزان درپاسخگویی به سوالات و ارائه آموخته هایشان می شد ونتایج آن را به قرار زیر پیدا کردم:

·        عدم موفقیت در امتحان، سنجش نشدن آموخته های دانش آموز و دور شدن از هدف غایی امتحان جهت اصلاح و بهبود فرآیند های یاددهی یادگیری

 

·        فراموشی مطالب خوانده شده

 

·        مشکل به نظر رسیدن همه سوالات

نتایج و عواقب

·        ایجاد اضطراب در امتحان

 

·        عدم کادربندی مناسب و فضای کافی برای پاسخ سوالات

 

·        نبودن ارتباط بین سوالات ومسائل زندگی

 

·        تاکید برسوالات انشایی،مطالب حفظی وسطح دانش

 

·        درک نکردن منظور و مفهوم سوالات

 

·        عدم پاسخگویی به تعدادی سوال با بارم زیاد

طرح ریزی امتحان

کرارا مشاهده شده است که بسیاری از معلمان بدون داشتن هیچ گونه طرح قبلی پرسش های امتحان را فقط چند لحظه قبل از شروع امتحان تهیه می کنند. متاسفانه اینگونه پرسش های امتحانی ممکن است با هدف های تدریس و محتوای برنامه هماهنگ نباشند. انجام امتحان نیز مانند هر کار عملی دیگر مستلزم طرح پیش بینی شده و مبتنی بر اصول و قواعد معین است و برای آنکه به عنوان وسیله موثری جهت هدایت یادگیری دانش آموزان و بهبود کیفیت آموزشی مورد استفاده قرار گیرد باید در طرح ریزی آن اصول اساسی زیر رعایت شود:

الف)امتحان باید تحقق هدف های آموزشی را در هر یک از مواد درسی ارزیابی کند.

ب) سوالات امتحانی باید با محتوای آموزشی سازگار باشد و مطالب مهم هر درس را که یادگیری آنها در رابطه با هدف های کلی آموزش و پرورش از اهمیت کافی برخوردار است شامل شود

ج)سوالات امتحانی باید توانایی و مهارت دانش آموزان را در سطوح مختلف هدف های تربیتی مورد سنجش قرار دهد

د)سوالات امتحانی باید از میان تمامی سوالات ممکن در رابطه با هدف های رفتاری و محتوای هر درس چنان انتخاب شود که نمونه جامعی از آموخته های دانش آموزان را مورد سنجش قرار دهد.

ه) نوع و چگونگی هر یک از پرسش های امتحان باید با نوع رفتار مورد اندازه گیری متناسب باشد.

و) امتحان باید طوری طرح ریزی شود که نتایج آن هرقدر که ممکن است از خطای اندازه گیری به دور باشد.(سایت آموزش نیوز edunews)

ارائه راه حل

با توجه به نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل  و مواردی که در طرح ریزی امتحان باید رعایت شود تصمیم گرفتم در امتحانات میان ترم نوبت دوم در طراحی سوالات تغییراتی اساسی بوجود بیاورم و موارد زیر را در آنها رعایت کنم

۱)     استفاده از انواع مختلف سوالات (چهار گزینه ای، صحیح و غلط، کوتاه پاسخ و…)

۲)     منطبق کردن تعدادی از سوالات بر مصادیق وفعالیت های روزمره زندگی

۳)     افزایش تعداد سوالات به جای تعداد سوال کم با بارم زیاد

۴)     استفاده از سوالی که در آن نظر خود دانش آموز و برداشت وی از مطالب کتاب درسی هم دخالت داده شود

۵)  استفاده از سوالاتی در مورد گفتگوی دونفر(مثلا پدر و پسر، دو دوست یا معلم و دانش آموز) در مورد یک مسئله و خواستن نظر دانش آموز در مورد مسئله مطرح شده.

۶)     طراحی سوالات به طوری که سطوح مختلف یادگیری را سنجش نماید.

اجرای راه حل

برای انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام گرفت:

۱)  نحوه طراحی سوالات و عدم استفاده صرف از از سوالات تشریحی و مطالب حفظ کردنی در امتحان نوبت دوم برای دانش آموزان توضیح داده شد

۲)  در مشورت با همکاران و مدیر مدرسه و آموزگار پایه پنجم دیگر مدرسه به این نتیجه رسیدیم که سوالات را تنها برای کلاس های خودم اجرا نمایم

۳)     با توجه به نظر همکاران تغییراتی را در بعضی سوالات بوجود آوردم.

۴)     کار تایپ سوالات را با توجه به آنچه در ذهن داشتم در منزل انجام دادم وسوالات شامل طبقات زیر بود :

– سوالات معمولی در سطح دانش

– سوالات کوتاه پاسخ باتغییردر متن کتاب برای سنجش درک دانش آموزاز متن کتاب

– سوالاتی که پاسخ به آنها نیاز به توجه دانش آموز به انجام بعضی از کارهایی که درخانه یا کارگاه انجام داده بود را می طلبید

– سوالاتی که کاربرد وتعمیم یک مطلب درسی را در یک موقعیت جدید می طلبید

– سوالاتی که شامل گفتگو بین دو نفر بود و از دانش آموز درخواست پیشنهاد در مورد مسئله مورد گفتگو می شد

۶)     سوالات طرح شده  با توجه به نوع سوال در چند دسته قرار گرفت:

الف) سوالات چهار گزینه ای                               ب) سوالات صحیح و غلط

ج) سوالات تکمیل کردنی                                   د) سوالات تشریحی کاربردی

ه) سوالات تشریحی حفظ کردنی و تعاریف

۷) پس از آماده شدن سوالات آنها را در اختیار مدرسه قرار دادم تا تکثیر شود.

۸)برای نظر خواهی از دانش آموزان پرسش نامه ای تهیه کردم تا نظر آنها در مورد این شیوه طراحی سوال را بگیرم.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم  اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم  اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

کسب نتایج  پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله طرح سوالات جذاب و کاربردی در افزایش سطح یادگیری دانش آموزانم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم

فهرست منابع

۱)     ساکی- رضا (۱۳۸۳) اقدام پژوهی: راهبردی برای بهبود آموزش و تدریس، انتشارات دپژوهشکده تعلیم و تربیت

۲) پاشا شریفی- حسن (۱۳۸۱) شیوه های ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان. شرکت چاپ ونشر کتاب های درسی ایران

۳)  سیف- علی اکبر( ۱۳۸۷) روانشناسی تربیتی. انتشارات سمت

۴) آریانپور_ امیر حسین (۱۳۵۸) پژوهش . تهران، امیر کبیر

۵)  مقاله کابوس خفته امتحان (۸/۳/۸۵) روزنامه اطلاعات، شماره ۲۳۶۳۹صفحه۵

۶)   سایت    http://www.cerativity.ir

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه پنجم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

57 − = 56