نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم اختلالات یادگیری درس املای (اسم دانش آموز) را بهبود بخشم ؟

نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم اختلالات یادگیری درس املای (اسم دانش آموز) را بهبود بخشم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم اختلالات یادگیری درس املای (اسم دانش آموز) را بهبود بخشم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

دیباچه مطالب پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا

یافتن راه حل مناسب

بعد از جمع آوری اطلاعاتی در مورد (اسم دانش آموز) و اقدامات دیگری که صورت گرفت سعی کردم برای تقویت و رفع اختلال املاء در (اسم دانش آموز) راه حل های مناسبی بیابم و روزانه ۲۰ -۱۵ دقیقه در کلاس با وی کار کنم. این راه حل ها به این صورت بودند:

۱- برای تقویت توالی حافظه دیداری (اسم دانش آموز) با توجه به مشکلاتی  که در کلماتی مانند دارا ، مادر، را و… و امثال آنها داشت از یک سری حرکات بدنی و کارتهایی که کلماتی روی آنها نوشته شده بود استفاده شد.

۲- تقویت حافظه دیداری (اسم دانش آموز) در رابطه با آموزش حروف هم صدایی مانند (ظ،ذ،ز،ض،….) با پوشاندن حروف و کلمه مورد نظر.

۳- تفویت حساسیت شنوایی : با استفاده از صداهای ضبط شده و تشخیص صداها توسط دانش آموز و یا تشخیص صدای دوستان خود با چشمان بسته.

اجرای راه حل های انتخاب شده

قبل از اجرای راه حل های انتخاب شده جدولی برای تشویق (اسم دانش آموز) و ثبت میزان پیشرفت او ، ترسیم کردم و در کنار تابلو نصب کردم تا (اسم دانش آموز) هم آن را ببیند، قرار شد که هر املائی که از (اسم دانش آموز) گرفته می شود، نمره او در جدول نوشته شود.

در مرحله اول برای تقویت توالی دیداری کلماتی مانند “مارد ” به جای “مادر” یا کلمه ی “نوازد “به جای”نوزاد “، فعالیتهای زیر انجام گرفت:

الف- روبروی (اسم دانش آموز) ایستاده و چند حرکت بدنی انجام داده و از (اسم دانش آموز) خواسته شده تا او همان حرکات را به ترتیب انجام دهد و این امر دو باره انجام شد و تا نتیجه خوبی گرفته شد.

ب- روی یک کارت مقوایی کلماتی  مانند مادر، نوزاد ، دارا ، سامان  نوشته شده بود  به (اسم دانش آموز) نشان دادم و سپس آنها را مخفی کردم و از او خواستم که آن کلمات را به ترتیب بازگو کند. و سپس آن حروف کلمات را به ترتیب بنویسید در این مرحله زمان زیادی صرف شد سعی کردم کلمات بیشتری با (اسم دانش آموز) کار کنم تا ترتیب و توالی را خوب یاد بگیرد.

در پایان این مرحله یعنی تقویت توالی حافظه املائی از کلماتی که امکان بر عکس نوشتن حروف باشد از (اسم دانش آموز) گرفته شد ونتیجه بررسی یادداشت شد، تقریباً نتیجه خوبی بدست آمد و فقط ۲ غلط املائئ داشت.

تصمیم گرفتم برای گرفتن نتیجه بهترمرحله (ب)  را بار دیگر با (اسم دانش آموز) کار کنم این کار انجام شد و دوباره از (اسم دانش آموز) املاءگرفته شد، این بار دیگر غلطی نداشت و نتیجه خوبی گرفته شد.

۲- برای تقویت حافظه دیداری (اسم دانش آموز) از مراحل ذیل استفاده شد.

الف: ابتدا دو تصویر را انتخاب کرده و یک به یک به (اسم دانش آموز) دادم و بعد تصویرها را مخفی کردم و از او خواستم که آن تصویر را نام ببرد بعد روش بالا را با سه – چهار تصویر انجام دادم تا حافظه دیداری (اسم دانش آموز) بالا برود. دو سه مرتبه این روش انجام شد تا نتیجه خوبی داد.

ب: در مرحله بعدی چند کارت تهیه کرده و روی هر کارت کلمه ای که مربوط به  کلمات کتابش باشد نوشته ، کارت ها را به (اسم دانش آموز) دادم تا واژه ها را به خاطر بسپرد و بعد کارت ها را از او گرفته و دور از چشم او یکی  دو کارت را برداشتم و بقیه را به (اسم دانش آموز) نشان دادم و بعد از او خواستم تا کارت مربوط به واژه که برداشته شده را معرفی کند. مرتبه اول که این کار را انجام شد، (اسم دانش آموز) واژه هایی را گفت که اصلاً در بین کارتها نبود. تصمیم گرفتم واژه هایی را انتخاب کنم که در یک گروه باشد(مثلاً از گروه میوه : سیب- گلابی – هلو – موز- پرتقال) تا بتواند جواب دهد. این روش نتیجه خوبی در بر داشت. در ادامه این مرحله یک واژه که ربطی به بقیه واژه ها نداشت به واژه ها اضافه کردم و همان واژه ها اضافه شده و واژه دیگری را برداشتم. به همین ترتیب هرمرتبه یک واژه غیر مرتبط اضافه می کردم . خوشبختانه نتیجه خوبی در برداشت.

این مرحله طی ۴ جلسه ۱۵ دقیقه ای انجام گرفت تا حافظه دیداری (اسم دانش آموز) افزایش یابد.

ج- بعد از این مراحل واژه هایی را که املای صحیح آنها به حافظه دیداری ربط داشت انتخاب کردم و به (اسم دانش آموز) دادم تا واژه ها را بخواند بعد کارتها را مخفی کردم و ازوی خواستم تا املای صحیح آن را با انگشت در هوا و بعد روی کاغذ بنویسد. وی در انجام این تمرین موفق بود . با انجام این تمرین روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از گذشت یک هفته دانش آموز پیشرفت خوبی داشت.

د- بعد از مرحله بالا روی هر کارت به جای یک کلمه ۲ یا ۳ کلمه نوشته می شد. بعد تمرین بالا دوباره انجام شد.

بعد از این مراحل، املایی از (اسم دانش آموز) گرفتم که در آن املاء کلماتی مانند صابون، صدا، حاضر، غذا و مانند اینها بود. (اسم دانش آموز) در این املاء ۶ غلط املائی داشت ولی با تشویق به او امیدواری دادم . بعد یکی از لغات را پای تابلو نوشتم مثلاً کلمه “ناظم ” تا (اسم دانش آموز) آن را نگاه کند و بخواند سپس روی حرف “ظ ” را پوشاندم و از (اسم دانش آموز) خواستم تا آن را با یکی از چهارحرف (ذ،ز، ظ،ض) کامل کند، بعد کلمه صحیح را نشان دادم تا اگر غلط حدس زد آن را اصلاح کند و درستش را کنارش بنویسد.

این مراحل را با کلمات زیادی با حروف هم صدا پیش بردیم تا اینکه دانش آموز پیشرفت خوبی داشت. املای بعدی  که از (اسم دانش آموز) گرفتم نتیجه خیلی خوبی بدست آمد که بسیار رضایت بخش بود.

یکی از مشکلات دیگر (اسم دانش آموز) ضعف در حافظه شنوایی او بود. مثلاً به جای کلمه “رفتند” “رفتن ” یا به جای کلمه “ماه” “ما” می نوشت که باید این مشکل برطرف می شد.

الف- در مرحله اول از دانش آموزان کلاس خواستم تا یکی یکی ( البته نه به ترتیب نشستن بر روی میز) (اسم دانش آموز) را صدا بزنند. و (اسم دانش آموز) بعد از شنیدن صدای هر کدام نام دانش آموز را بگوید . (اسم دانش آموز) این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشت .

ب- در مرحله بعد صدای چک چک آب، باران ، ضربه انگشت به در و شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آنها را از طریق نوار کاست ضبط کردم و از (اسم دانش آموز) خواستم که به آنها گوش کند و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان کند. در این مرحله (اسم دانش آموز) از جلسه اول فقط توانست دو تا از موارد را درست جواب دهد. در جلسه بعدی دوباره این مراحل تکرار و (اسم دانش آموز) خیلی خوب با صداها آشنا شد ، این کار خیلی خوب صورت گرفت و پیشرفت خوبی داشت.

ج- در مرحله … املایی به صورت جمله ای از (اسم دانش آموز) گرفته شد که همانطور که قبلاً گفتم تمام کلمه ها را نوشت و این بار چون بیشتر روی کلمه هایی که حساسیت شنوایی داشتند تأکید کردم املای (اسم دانش آموز) در حد انتظار بود ، املای صحیح کلمات را روی برگه ای نوشتم و همراه با یک ماژیک قرمز به (اسم دانش آموز) دادم و از او خواستم تا خود املای صحیح کلماتی که غلط نوشته را توی برگه پیدا کند و زیر هر کلمه ای که غلط نوشته بنویسد. این نوع املاء طی سه مرحله ادامه پیدا کرد تا اینکه (اسم دانش آموز) خیلی خوب بر موضوع تسلط پیدا کرد.

در پایان املایی ترکیبی از سه مرحله کلی تقویت حافظه از (اسم دانش آموز) گرفتم. اول متن مورد نظر را برای (اسم دانش آموز) خواندم تا او کلمه ها را در ذهن خود مجسم کند و آنها را به یاد آورد. هنگام خواندن متن از (اسم دانش آموز) خواستم تا کلمه ای را که نوشتن برایش برایش مشکل است را بگوید او کلمه های “مصطفی، انتظار،خداحافظی” را نام برد. من هم برای اینکه خودش به صحت آن هاپی ببرد . او را پای تابلو آوردم و از او خواستم تا کلمه ی “انتظار” را بنویسد. یک بار با حروف “ت ، ز”یه باربا حروف”ت، ظ” و یک بار ب حروف “ت،ض” و یک بار با حروف”ط،ظ” و یک بار با حروف “ط، ز” بنویسد، و به  به او گفتم که به نظرش کدام کلمه زیباتر و آشناتر است او دقیقاً شکل “انتظار” را  نشان داد. با کلمات دیگر هم این کار را کردم و بعد شروع به نوشت املاء کرد، او در املایش اشتباهی نداشت. و من به موفقیت و پیشرفت وی پی بردم.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان  

کسب نتایج  پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا  نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا  نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله بهبود بخشیدن اختلالات یادگیری درس املا  نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان

فهرست منابع:

۱- بني اسدي ، حسين (۱۳۸۴) ، آشنايي با طرح ارزشيابي توصيفي ؛ تهران : آزمون نوين.

۲- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۴) ، درمان اختلالات ديكته نويسي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ دهم.

۳- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۰) ، درمان اختلالات رياضي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ پنجم.

۴- حاجي اسحاق ، سهيلا ، (۱۳۸۲) ، آموزش راههاي يادگيري (الگوي يادسپاري) ؛ همدان : انتشارات ميهن نو.

۵-حبيب الله پور ، منيژه و محمدي رودباري ، فرشته (۱۳۸۱)  ، برگزيده هاي پژوهشي در عمل ، كارشناسي تحقيقات سازمان آ. پ مازندران ، چاپخانه نيما.

۶- كرك ، ساموئل ، چالفانت ، جميز (۱۳۷۷) ، ناتوانيهاي يادگيري تحولي و تحصيلي ، (ترجمه: رونقي ، سيمين و همكاران) ، انتشارات آموزش و پرورش است(اسم دانش آموز)يي ، چاپ اول.

۷- مردادی، رضا … [و دیگران] ( ۱۳۸۷)، فرهنگ واژه ها و اصطلاحات در تعلیم و تربیت؛ اصفهان: نشر آموخته، چاپ اول.

فهرست مجلات:

۱-حميد جعفريان ، يسار (۱۳۸۶) سفيد ، خاكستري ، سياه در زنگ املاء ؛ مجله ي آموزش ابتدايي ۴ ، ماه دي ، شماره مسلسل ۸۹ ، ص ۱۹٫

۲-خرده بينان ، ماه منير (۱۳۸۰) ، مجله رشد آموزش ابتدايي ۵ ؛ ماه بهمن ، شماره مسلسل ۳۹ ، ص ۶۰

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی پایه اول دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

35 + = 36