نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان کلاسم را به کسب معلومات درس ریاضی علاقمند نمایم ؟
نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان کلاسم را به کسب معلومات درس ریاضی علاقمند نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۷ صفحه
نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم دانش آموزان کلاسم را به کسب معلومات درس ریاضی علاقمند نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر
تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
دیباچه مطالب پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی
شيوه آموزش معلمان:
گروهي از معلمان بدون در نظر گرفتن موقعيت ذهني- رواني دانش آموزان و ميزان استعدادها و تواناييهاي آنان، مسائلي براي حل كردن طرح ميكنند كه از عهده بيشتر شاگردان كلاس خارج است. در اين گونه موارد، دانش آموزان احساس بيكفايتي و ناتواني ميكنند و نسبت به استعداد و عملكرد خود بدبين و وازده ميشوند.
ـ محتواي كتابهاي رياضي:در مواردي نيز محتواي كتاب و ترتيب درسهاي رياضي به گونهاي است كه يادگيري مفاهيم رياضي، سخت جلوه ميكند و موجب گيجي و سردرگمي دانش آموزان ميشود.
در چنين مواردي اگر معلم هم كمي درايت و تلاش از خود به خرج ندهد و آموزش را راحتتر نكند، موجب بيزاري دانش آموزان از درس رياضي ميشود، زيرا آنان احساس ميكنند كه چيزي نميفهمند.
ـ تجارب منفي:نمرههاي پايين از درس رياضي، پيش زمينههاي ذهني، معلمان جدي و سختگير، روشهاي تدريس اشتباه، توجه نكردن به مراحل رشد ذهني دانش آموزان و آزمونهاي پيچيده پي درپي، همگي ميتوانند موجب بدبيني دانش آموزان نسبت به درس رياضي شوند.
ب – شيوههاي اشتباه آموزش رياضي
۱ـ تاكيد بيش از اندازه بر به يادسپاري:رياضي درسي است كه بيش از آن كه به حفظ كردن نياز داشته باشد، به فهميدن و درك كردن نياز دارد. درك قوانين و مفاهيم رياضي موضوعي است كه براي تدريس اين درس بايد در وهله نخست مدنظر باشد.
۲ـ تاكيد بر سرعت در پاسخ گويي:مساله حل كردن و پاسخ دادن به سوالات درس رياضي نياز به درك مساله و پرسش معلم دارد. پس با فشار آوردن بر دانش آموزان كه سريع پاسخ دهيد، نميتوان مشكلي را حل كرد.در اين گونه موارد، دانش آموزي كه قدري كندتر از ديگران عمل ميكند، احساس بيكفايتي و ضعف ميكند و از يادگيري و درك مساله عاجز ميماند.
در مواردي پيش ميآيد كه معلمي از اين كه درسي را چند بار تكرار كند و دانش آموزان متوجه نشوند، دچار ناكامي و سرخوردگي ميشود. اما اگر همين معلم روش خود را تغيير دهد و آهستهتر مفاهيم رياضي را براي دانش آموزان جا بيندازد، به طور حتم نتيجه بهتري خواهد گرفت.
۳- يكنواختي و ابتكار نداشتن معلمان در شيوه تدريس:اغلب دانش آموزان دوست دارند مساله ها و پرسشهاي متنوع و لذت بخش را پاسخ دهند. براي مثال، معلم ميتواند براي به فكر واداشتن دانش آموزان، آنها را در شرايط عيني روزمره زندگي قرار دهد و انتظار داشته باشد كه آن مساله را حل كنند. فروشگاهي خيالي با مجموعهاي از جنسها با قيمتهاي مختلف و تجسم صحنه خريد و فروش كالا براي دانش آموزان ابتدايي بسيار ملموس، عيني و قابل دركتر است تا مثالي دور از ذهن، كه دانش آموز هيچ تصوري درباره آن در ذهن ندارد.
آنها به دليل رشد ذهني شان هنوز قادر به درك مسائل انتزاعي نـيسـتند، بـراي درك مسالـه و آسـان سازي آن بايد از روشهاي ملموس استفاده كرد.
۴ـ نداشتن درك درست از كاربرد رياضي در زندگي:
بديهي است اگر دانش آموزان موارد استفاده از رياضي را در زندگي روزمره بشناسند و به كار بندند، علاقه بيشتري نسبت به يادگيري اين درس از خود نشان خواهند داد.
پ – عوامل فردي
۱ـ كاهش اعتماد به نفس:
تسلط نداشتن بر انجام چهار عمل اصلي و اوليه رياضي، درك مساله و راه حل آن موجب كاهش اعتماد به نفس دانش آموز در يادگيري درس رياضي ميشود و اين چرخه ضعيف (ندانستن، بيعلاقگي و بيزاري از درس رياضي) موجب دوري گزيدن از كليه درسهاي مرتبط با رياضي «هندسه، ترسيم، جبر، مثلثات و غيره) در آينده ميشود.
۲ـ ا حساس ضعف و كمبود:
اغلب دانش آموزاني كه به درس رياضي علاقه ندارند، از اشتباه كردن پاي تخته سياه ميهراسند. آنها تصور ميكنند اگر نتوانند پاسخ سوالي را درست جواب دهند، مورد تمسخر و خنده هم كلاسيهايشان قرار ميگيرند.
در حالي كه معلم وظيفه دارد با اتخاذ روشهاي گوناگون مانع بروز اين گونه صحنهها شود.
اضطراب رياضي ونقش معلمان
بديهي است رفتارهاي پنهان و آشكار (كلامي و غيركلامي) معلم در بروز اضطراب دانش آموزان از درس رياضي تاثير زيادي دارد. زماني كه معلم ناخودآگاه اخم ميكند يا با جملاتي توهينآميز و ترشرويي موجب كاهش اعتماد به نفس شاگرد ميشود، او را از دستيابي به جواب نهايي پرسش يا مساله بازمي دارد.
در مواردي نيز، اضطراب از آموزش صحيح درس رياضي به دانش آموزان موجب ضعف شيوههاي تدريس معلم ميشود و ريشههاي اضطراب را در دانش آموزان به وجود ميآورد. گروهي از معلمان نيز تصور مي كنند رياضي مقطع ابتدايي به قدري ساده است كه تمامي دانش آموزان بايد آن را بفهمند.
در حالي كه اگر با مراحل رشد ذهني دانش آموزان آشنا باشند، اين انتظار بيمورد را از آنها نخواهند داشت. شناخت اعداد، عددنويسي، درك بزرگتر و كوچك تر، فهم عمل جمع و تفريق و درك مفهوم ضرب و تقسيم نخستين گامهاي آموزش رياضي است.
در كنار آموزش اين مفاهيم، معلم بايد درك مساله، شيوه طرح مساله، قابل فهم بودن مساله، درك راه حل مساله و بيان شيوه حل مساله را نيز به دانش آموزان بياموزد. هرچه مساله براي دانش آموزان قابل فهمتر و ملموستر باشد، يافتن راه حل مساله نيز براي آنان راحتتر خواهد بود.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی
کسب نتایج پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله علاقه مند کردن دانش آموزان کلاسم به کسب معلومات درس ریاضی نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی
منابع مآخذ
۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.
۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علياكبر جعفري ـ علياضغر دانشفر.
۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.
۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.
۵ـ مقاله نقدي بر روشهاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.
۸ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، مشهد.
۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش رياضي چيست؟
برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم پایه ششم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید