نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم مقایسه اعداد اعشاری را به صورت عملی به دانش آموزان یاد دهم؟
نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم مقایسه اعداد اعشاری را به صورت عملی به دانش آموزان یاد دهم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۴ صفحه
نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم پیرامون مقوله چگونه توانستم مقایسه اعداد اعشاری را به صورت عملی به دانش آموزان یاد دهم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر
تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.
مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم موجوداست عبارت است از :
اقدام پژوهی پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
دیباچه مطالب پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان
گرد آوری دادهها جهت ارائه راه حلها
سیف اللهی(۱۳۸۴) بر این باور است که گردآوری دادهها و اطلاعات، مرحلهای از اقدام پژوهی است که در آن، محقق جهت پیدا کردن یک یا چند راهحل، با هدف تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب تلاش میکند. بنابراین، پس از شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بیعلاقهگی دانشآموزان نسبت به درس ریاضی، در پی آن بودم تا با استفاده از روشهای گوناگون، ضمن برطرف نمودن عوامل ایجاد کنندهی مسأله، در جهت افزایش علاقهمندی دانشآموزان یاد شده به درس ریاضی و فعالیّتهای آن نیز گام مؤثری بردارم. بر این اساس، به منظور دست یابی به راهکارهایی برای حلمسأله، مجدداً به جمعآوری دادهها و اطلاعات، با استفاده از روشهای علمی پرداختم که توضیح آن بدین شرح میباشد:
الف. مصاحبه به منظور کسب اطلاعات مفیدتر،
چند سؤال را تنظیم کرده و در زنگهای مختلف که وقت آزاد داشتیم، از دانشآموزان میپرسیدم، سؤالات چنین بود: ۱٫ به نظر شما با چه روشهایی میتوانیم کلاس ریاضی را با نشاط کنیم؟ ۲٫ چگونه میتوانیم یادگیری درس ریاضی را ساده و آسان کنیم؟
ب. مشاهده
به لحاظ حضور در کلاس همکاران و ارتباط مستقیم با دانشآموزان و محیط پیرامون آنها، برخی از اطّلاعات خود را، از طریق مشاهده به دست آوردم. بدین طریق که در زنگهايي، که وقت من آزاد بود، با همکارانم در پایههای مختلف هماهنگ میکردم و به کلاس آنها میرفتم و روش تدریس ایشان و فعالیت دانشآموزان را مشاهده نموده و نکاتی که به نظرم، منجر به ایجاد علاقهمندی دانشآموزان نسبت به درس ریاضی میشد، را یادداشت میکردم، مانند: استفاده از روش ایفای نقش توسط دانشآموزان و ارزشیابی تشخیصی جهت تعیین نقطه ی شروع تدریس.
ج. پرسش نامه
با توجه به این که، پرسشنامهی بازپاسخ به پاسخدهنده اجازه میدهد تا به ابراز دامنهی گستردهتری از نظرات خود بپردازد. به منظور نظرخواهی از اولیا، برای کسب راهحلهای مناسب جهت حل مسأله، پرسشنامهای که شامل سؤالات زیر بود، را تنظیم نموده سپس در اختیار تمامی اولیای دانشآموزان قرار دادم تا نظرات خود را در آن مکتوب نمایند. سؤالات بدین گونه بود: ۱٫ به نظر شما با چه روشهایی میتوانیم کلاس ریاضی با نشاط و شاداب داشته باشیم؟ ۲٫ جهت آگاهی از وضعیت درس ریاضی فرزندتان چه روشهایی را پیشنهاد میدهید؟ چند نمونه از پاسخ اولیا به پرسشنامه نظرخواهی، چنین بود: نصب فعالیتهای دانشآموزان روی دیوار، یادداشت نتایج فعالیت کلاسی دانشآموزان در دفتر فعالیت ریاضی آنان. علاوه بر این، یک پرسشنامه بازپاسخ دیگر نیز، ویژه همکاران شاغل در آموزشگاه، طراحی نموده و در اختیار ایشان قرار دادم. سؤالات این پرسشنامه، چنین بود: ۱٫ چگونه میتوان وسایل کمک آموزشی را برای دانشآموزان جذاب نمود؟ ۲٫ به نظر شما چگونه میتوان نگرش منفی دانشآموزان را نسبت به یادگیری درس ریاضی از بین برد؟ نمونهای از پاسخ همکاران به پرسشنامه، چنین بود: ساخت وسایل کمک آموزشی توسط دانشآموزان، استفاده از فعالیتها و تکالیف عملکردی، استفاده از روش بارش فکری در تدریس برخی از مفاهیم ریاضی.
د. مطالعه
با چند تن از اساتید محترم در مورد چگونگی علاقهمندکردن دانشآموزان به درس ریاضی، مشورت نمودم و ایشان کتابهایی در این زمینه، معرفی کردند. پس از تهیه و مطالعهی کتابهای مورد نظر، نکاتی که به نظرم مناسب و مفید بود را یادداشت نموده که در راهحلهای پیشنهادی به آنها اشاره می گردد.
ادبیات موضوع
برخی از آثار صاحب نظران و پژوهشگران را در رابطه با درس ریاضی شناسایی نموده و با در نظر گرفتن هدف خاص پژوهش خود، آنها را بررسی، تحلیل و نقد نمودم تا در راستای پژوهش حاضر، از آنها استفاده نمایم. بر این اساس، نتایج بررسی و مطالعات خود را در خصوص پیشینه و یافتههای دیگران، در دو بخش نظری و عملی ارائه نمودهام.
الف: پیشینه نظری
ضرورت نیاز افراد به ریاضی بر همهی ما آشکار وغیر قابل انکار است. در بین مؤلفان و نویسندگان نیز، فراوانند کسانی که در خصوص ضرورت یادگیری مفاهیم ریاضی و کاربرد آن در زندگی، مطالب ارزشمندی را به رشتهی تحریر درآوردهاند، که در زیر به برخی از آنان اشاره میگردد:
مبینی(۱۳۸۰) تأکید زیادی بر نظم و دقّت دارد. وی در کتاب خود تحت عنوان «آموزش ریاضیات قبل از دبستان» چنین بیان داشته است که با تدریس ریاضیات به شناخت تواناییها، استعدادها و علایق، همراه با سعی در جهت رشد و پرورش آنها دست خواهیم یافت. رشد و پرورش این تواناییها، قطعاً با پرورش نظم و دقّت آغاز خواهد شد؛ نظم و دقّت در توجه به اطراف، نظم و دقّت در شنیدن، نظم و دقّت در دیدن، در گفتار و رفتار، در اجرای بازیها و مسئولیتها، تصمیم گیریها، نظم و دقّت در توانایی حل مسائل روزمره.
پس از مطالعهی کتابی با عنوان «آموزش ریاضی به کودکان دبستانی با روش کشورهای پیشرفته» تألیف شده توسط صفوی (۱۳۸۹) دریافتم که وی بر روشهای تدریس تأکید دارد و در ضمن پرداختن به تحولات جدید در یادگیری ریاضیات و دیدگاههای گوناگون در زمینهی آموزش آن، به این نتیجه رسیده است که آموزش ریاضیات در مدارس ایران از نظر محتوا و مقولههای ریاضی با کشورهای مورد مطالعه، تفاوت عمدهای ندارد. به این معنی که، اغلب مطالبی که در کتابهای ریاضی کشورهای پیشرفته گنجانده شدهاند، در کتابهای درسی ریاضی ایران نیز وجود دارند. اما، کتابهای درس ریاضی کشورهای پیشرفته از حیث انتخاب هدف، رویکرد، راهبردها و روشها و فنون آموزش ریاضیات از کتابهای ریاضی ایران بسیار غنیتر و پیشرفتهتر هستند.
جمع آوری شواهد دو پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم
اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم
اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم
کسب نتایج پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم
راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم
فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله آموزش مقایسه اعداد اعشاری به صورت عملی به دانش آموزان نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم
منابع مآخذ
۱ـ خلاقيت رياضي، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.
۲ـ روش تدريس رياضي، محمد بهروش ـ علياكبر جعفري ـ علياضغر دانشفر.
۳ـ مجلات رشد رياضي نشر به وزارت آموزش و پرورش.
۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶) رياضيات مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.
۵ـ مقاله نقدي بر روشهاي آموزش مقدمات رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي رياضيات مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.
۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش رياضي كشوري، كرمانشاه.
برای دانلود نمونه اقدام پژوهی معلم دبستان پایه پنجم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید