نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله تفکر خلاقانه و مدیریت رفتار کنترل دانش آموز بیش فعالم شکوفه را به دست بگیرم؟

نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله تفکر خلاقانه و مدیریت رفتار کنترل دانش آموز بیش فعالم شکوفه را به دست بگیرم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۶ صفحه

نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله تفکر خلاقانه و مدیریت رفتار کنترل دانش آموز بیش فعالم شکوفه را به دست بگیرم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم

اختلال بیش فعالی كودكان

شیطنت و سر به هوایی از خصوصیات دوران کودکی است. کودکان اغلب پرتحرک اند و به سختی به نظم تن در می دهند. تصور کنید فرزندتان چنان بازیگوش باشد که قادر به کنترل وی نباشید و هر چه به او بیشتر آموزش می دهید کمتر یاد می گیرد. این کابوس را تحت عنوان «اختلال بیش فعالی – کم توجهی» نامگذاری کرده اند.

دکتر «هریش هافمن» نخستین کسی بود که این اختلال را توصیف کرد. در سال ۱۸۴۵ زمانی که پسرش ۳ سال داشت برای او کتاب مصوری تالیف کرد که درباره کودکان و رفتار آنان بود.

در این کتاب داستانی بود به نام (فیلیپ ناآرام)، که در واقع اولین توصیف واقعی از پسربچه ای مبتلا به اختلال بیش فعالی و کم توجهی است.

این اختلال از اختلالات رایج و شناخته شده در دوران کودکی است که تا سنین بالا ادامه دارد. تعاریف تقریبا نزدیکی از اینگونه کودکان ارائه شده از جمله اینکه؛

الف – اختلال بیش فعالی همراه با کمبود توجه به یک مجموعه پیچیده از واکنش های رفتاری ناسازگارانه اطلاق می شود که به دنبال یکسری از مشکلات متمرکز می باشد.

ب- فعالیت های عضلانی فزونی یافته است که با علائمی نظیر بی قراری دائمی، فعالیت زیاد، حواس پرتی و اشکال در یادگیری مشخص می گردد. به این مشکل سندروم پرتحرکی نیز گفته می شود که یک اختلال جزئی دفاعی است.

ج- مجموعه ای از علائم است که با محدودیت میدان توجه که به ضعف در تمرکز حواس، تکانش یا عمل غیرارادی تکانه، نظیر فعالیت های بدون تفکر مثل فریاد زدن در کلاس یا قطع کردن صحبت دیگران، پرجنبشی و فعالیت بیش از حد نامناسب به نسبت سن منجر می شود، مشخص می گردد.

کم توجهی، حواس پرتی، فعالیت بیش از حد و اعمال بدون کنترل، علائم اصلی اختلال بیش فعالی و کم توجهی اند. البته در افراد مختلف شدت و ضعف و تنوع علائم یکسان نیست به همین دلیل براساس بارز بودن هر یک از علامت ها، بیماری را به سه دسته بیش فعال، کم توجه و دسته مختلط تقسیم می کنند.

فعالیت بیش از حد؛ این بچه ها دائم در حال حرکت هستند، به اشیای اطراف دست می زنند و مرتب صحبت می کنند. کارهایی که نیاز به آرام ماندن دارند نظیر نشستن سر سفره یا کلاس درس کار دشواری برای آنها محسوب می شود.

با بزرگتر شدن این بچه ها، در سنین نوجوانی و بزرگسالی آنها به تدریج قادر خواهند بود بر اعمال خود مسلط شوند اما در درون خود احساس بی قراری می کنند این افراد اغلب خود را مشغول ساخته و چند کار را با هم انجام می دهند.

اعمال بدون کنترل (بی اختیاری): به نظر می رسد بچه قادر نیست قبل از عمل فکر کند و جلوی واکنش هایش را بگیرد. این بچه ها اغلب مطالب نامربوطی به زبان می آورند و کنترلی بر بروز احساساتشان ندارند. گاهی کنترل غذا خوردنشان را از دست می دهند و پرخور می شوند.

کم توجهی؛ شایع ترین علامت اختلال بیش فعالی، کم توجهی است. این بچه ها در تمرکز بر روی موضوع مشکل دارند و ممکن است پس از چند دقیقه کار را ناتمام رها کرده و کار دیگری را شروع کنند. البته در صورتی که از کار لذت ببرند مشکلی در تمرکز نخواهند داشت.

این افراد با کوچک ترین نور یا صدا حواسشان پرت می شود. در توجه به جزئیات مشکل دارند و در اثر کم توجهی مرتبا دچار اشتباه می شوند. خیلی وقت ها به یاد نمی آورند وسایلشان را کجا گذاشته اند.

وجود علائمی از قبیل فعالیت بیش از حد، رفتارهای بی اختیار یا کم توجهی الزاما به معنی بیماری نیست اما باید ثابت شود که رفتار کودک متناسب با سنش نیست. علائم نیز باید در سنین پایین و پیش از ۷ سالگی شروع شده و حداقل ۶ ماه ادامه داشته باشد. مهمتر از همه اینکه این علائم باید زندگی کودک را حداقل در دو مکان جداگانه مثل خانه، مدرسه، زمین بازی، اجتماع و… مختل کرده باشد.

در مورد کودکانی که این علائم را بروز می دهند، اما در انجام تکالیف مدرسه و ارتباط با دیگران مشکل ندارند، مشکل بیش فعالی – کم توجهی مطرح نیست. بسیار مهم است که رفتار کودک با کودکان هم سن خودش مقایسه شود و معلوم شود که آیا این علائم در پاسخ به شرایط خاص ایجاد می شوند یا همیشه وجود دارند. خیلی از مواقع کودکی که مبتلا به بیماری دیگری مثلا عفونت مغز استخوان است ممکن است این علائم را بروز دهد که مسلما به معنی وجود اختلال بیش فعالی نیست.

در واقع یکی از علائم گفته شده را ممکن است هر کسی در کودکش ببیند. ممکن است کودک علاقه اش را به بازی از دست دادن و یا رغبتی به تماشای تلویزیون از خودش نشان ندهد و یا حتی به طور غیرقابل کنترلی شیطنت کند. از آنجا که کودکان از نظر شیطنت، میزان انرژی و… بسیار متفاوت هستند در وهله اول باید مشخص شود که آیا رفتار کودک متناسب با سنش است یا نه.

کودکان کمتر از ۶ سال ممکن است به دلیل عدم رشد کافی این علائم را نشان دهند که جزئی از سیر طبیعی رشد آنهاست. اختلال بیش فعالی بیشترین سنین ۶-۱۲ سال توسط کسانی که تماس بیشتری با کودک دارند مثل معلم و والدین و… تشخیص داده می شود. البته پس از آن مراجعه به پزشک جهت تایید آن الزامی است.

قابل توجه معلمین و دست اندرکاران بزرگ عرصه تعلیم و تربیت آموزگاران

نیمکت یا صندلی اورا کنار پنجره یا جایی که ممکن است باعث حواسپرتی او شود، قرار ندهید. بهتر است محل نیمکت اورا کنار میز خود یا در ردیف اول تعیین کنید. اگر راست دست است، او را جلوی کلاس در سمت راست بنشانید. اینکار کمک می کند تا او کمتر حواسش پرت شود.

این قبیل دانش آموزان با روش های عملی بهتر یاد می گیرند تا با روش سخنرانی معلم.

هر چه نکته های جدید تر در تدریس به کار برید برای این دانش آموزان بهتر است.

به آنها یاد بدهید مرتب این خودگویی را تمرین کنند صبر کن! کمی بیشتر دقت کن! حالا انجام بده!” این روش رفتارهای تکانشی او را کاهش می دهد. منظور از رفتار تکانشی رفتارهای آنی و بدون فکر است که در این کودکان زیاد دیده می شود.

او را در یک گروه کلاسی عضو کنید تا کارهایش را به صورت گروهی انجام دهد.

تکلیف های طولانی و بزرگ را برای او به قسمتهای کوتاه و کوچکتر تقسیم کنید.

او را زود به زود تشویق کنید. او به پاداشهای پیاپی در زمانهای کوتاه نیاز دارد.

تماس چشمی خود را با او به طور مستمر حفظ کنید و او را زود به زود نگاه کنید.

در جاهای مهم با حالت ها و حرکت های خود به او بفهمانید که کدام قسمت درس مورد تاکید است.

بهتر است نیمکت او انفرادی باشد. اگر ممکن نیست، به صندلی انفرادی بدهید یا دست کم تعداد نفرات را در نیمکت او کمتر کنید.

سعی کنید از رنگ ها و بخصوص مواد دیداری ( مثل نقاشی، مجسمه، عکس و فیلم) و مواد لمسی (مثل گچ، کاغذ خمیر و مانند اینها) بیشتر استفاده کنید.

تنها تعداد کمی از این دانش آموزان کند ذهن هستند، ولی برای استفاده از تواناییهای هوش خود، به محیطی سازمان دهی شده نیاز دارند.این موضوع را به والدین آنها نیز بگویید.

تکالیف جلسه بعد را بیش از یکبار یادآور شوید و بخصوص تاکید کنید که منظورتان چیست.همچنین از او بخواهید آنها را در دفتر یادداشت خود بنویسد.

به او یاد بدهید که چگونه از حرف های معلم یادداشت برداری کند.در برخی موارد که مشکل دانش آموز شدید است، می توانید جاهای مهم هر مبحث را خودتان به او نشان دهید یا زیر آنها خط بکشید.

هنگامی که دانش آموزان مشغول انجام تمرین یا تکلیف هستند، به کارهای او بیشتر سر بزنید و کار او را وارسی کنید.

این دانش آموزان به جنب و جوش بیشتری نیاز دارند. گاهی به او اجازه بدهید که به حیاط برود و دوباره به کلاس برگردد.

به او یاد بدهیدکه چگونه می تواند با رنگ های مختلف کار هایش را سازمان دهی کند.

او را سرزنش نکنید.

عبارت های : توجه کن! حواست کجاست؟ اگر حواست را جمع کنی….. اگر زیاد تکرار شوند، ممکن است اضطراب او را بیشتر کنند. برخی روش های تقویت حافظه را به او یاد بدهید. مانند: تصویر سازی ذهنی، ربط دادن موضوع ها با یکدیگر، داستان سازی،کشیدن شکل برای مطالبی که خوانده، نوشتن کارها در تقویم یا برنامه زمانی و چیزهایی از این دست.

این اختلال را به هوش کودک نسبت ندهید.

روشهای خشن، تنبیهی و اضطراب زا ممکن است رفتار های مشکل دار را بیشتر کند.

این دانش آموزان به طور کلی در درک و احساس زمان مشکل دارند. به همین علت نمی توانند رفتار های خود را تنظیم کنند و سازمان دهی کنند و صبور و شکیبا باشند.

به کودکان بیش فعال والدین آنها آموزش دهید تا کار هایشان را طبقه بندی کنند و از پوشه های مختلف برای این منظور استفاده کنند. برای مثال کار های انجام شده را در یک پوشه و کارهای انجام نشده را در پوشه دیگر قرار دهند.

به آنها بگویید فصل ها و قسمت های بزرگ درس را جزء به جزء و به تدریج بخوانند و مرور کنند.

گاهی بهتر است درس شان را با یک نفر دیگر بخوانند.

به او یاد بدهید که چگونه باید تکالیفش را مرور کند.

به او یاد بدهید که کارهایش را با سرعت تنظیم کند.

از والدین کودک بخواهید یک تقویم دیواری تهیه کنند تا کارهای روزانه اش را روی آن بنویسد.

مراقب دارو خوردن او در مدرسه یا کلاس درس باشید تا مبادا فراموش کند. با هماهنگی والدین او می تواند در مدرسه نیز تحت نظارت معلم دارویش را مصرف کند.

 

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله کنترل و مدیریت رفتار دانش آموز بیش فعالم نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی 

منابع

۱-قشلاقی،محمد_۱۳۷۱_مبانی تحقیقات تجربی_چاپ اول____انتشارات المپیک ورزش.

۲-قاسمی پویا،اقبال_۱۳۸۳_عملی پژهش درعمل_چاپ ششم__انتشارات پژوهشکده تعلیم وتربیت

۳-میلانی فر،بهروز_۱۳۸۴_روان شناسی کودکان ونوجوانان استثنایی_چاپ هشتم نشرقومس

۴-تبریزی،مصطفی_۱۳۸۰_درمان اختلالهای خواندن،تهران،انتشارات خلاق

۵-سیف نراقی_مریم ونادری_۱۳۷۹_نارسایهای ویژهدریادگیری،تهران،انتشارات مکیال

۶-احدی،حسن_۱۳۸۷_اختلالهای یادگیری(ازنظریه تاعمل)_تهران-نشرارسباران

۷-کاکاوند،شکوفه_۱۳۸۵_روان شناسی وآموزش کودکان استثنای_تهران_نشرروان

۸-سیف-علی اکبر_۱۳۸۷_رون شناسی پرورش نوین چاپ دوم_نشردوران

۹-کاپلدن،هارولد،ای،سادوک،بنجشکوفه،جی(۱۳۷۷)،اختلالهای رفتاری وروانی دوران کودکی ونوجوانی_ترجمه شکوفه الله قاضل_شیراز_انتشارات راهگشا

۱۰-امیرحسینی،خسرو_۱۳۸۴_مهارت پژوهشگری درآموزش(اقدام پژوهی)

۱-kaplan.b.j.grawford.s.g, and  geoff,c.f(2000).the IQS of children with بیش فعال are normally distributed. Journal of learning disabilities.

۲-weberw , newmark s (2007).complementary and alternative medical the rapies for attention_ deficit/ hy peractivity disorder and autism

برای دانلود نمونه اقدام پژوهی آموزگار پایه سوم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 6 = 16