دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشكلات دانش آموزم لاله را درکلاس درس برطرف نمايم؟

دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشكلات دانش آموزم لاله را درکلاس درس برطرف نمايم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۰ صفحه

دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشكلات دانش آموزم لاله را درکلاس درس برطرف نمايم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله  برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقول برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس

    اهم عوامل و موانع موجود در امر آموزش زبان و ادبيات فارسي را مي توان به شرح زير دسته بندي كرد :

۱-     كتاب هاي درسي

مهم ترين ابزار تدريس هر معلمي در مدرسه و نظام متمركز آموزش و پرورش ايران كتاب درسي است . اگر كتاب هاي درسي متناسب با سطوح رشد فراگيرندگان و توانايي ذهني آنان تدوين نشده باشد يا اين كه در حد سن دانش آموزان نباشد ، مشكلاتي را از جمله : خستگي ذهن ، دل زدگي از مطالعه ي دروس ، افت تحصيلي و … به بار خواهد آورد . از آن جا كه اغلب كتاب هاي درسي فاقد جاذبه هاي لازم هستند لذا نمي توانند ارتباطي مؤثر بين معلم و شاگرد بر قرار نمايند . بهتر است در برنامه ي درسي مواردي بيايد كه براي يادگيرنده مطلوب باشد .

عدم جذابيت بعضي از دروس كتب درسي زبان و ادبيات فارسي موجب انزجار و نفرت دانش‌آموزان گشته است . بهتر است كتاب هاي درسي از نظر ظاهري به تصاوير بيش‌تري متناسب با موضوعات درسي  آراسته گردد بايد به موارد كاربردي در دروس زبان و ادبيات فارسي بيش‌تر توجه شود . متأسفانه گاه مشاهده مي‌شود كه دانش‌آموزان قادر نيستند يك درخواست كوتاه بنويسند .

عدم تناسب بين حجم كتاب هاي درس زبان و ادبيات فارسي و ساعات تدريس موجب ملال خاطر دبيران و دانش‌آموزان شده است . حجم فراوان كتاب ها دانش‌آموزان را اديب بار نخواهد آورد بلكه درون مايه ي كتاب و نحوه ي تدريس معلم اين وظيفه را به عهده دارد . حجم زياد كتاب ها به معلم اجازه نمي دهد كه توان علمي خود را چنان كه شايد و بايد به كار گيرد .

عدم رعايت رسم الخط يكنواخت در كتاب هاي درسي موجب سردرگمي دبيران و دانش‌آموزان شده است . بهترين راه سامان دادن به اين مشكل آن است كه كميته اي  از صاحب نظران آشنا به ويرايش  با هماهنگي فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي  و دفتر تأليف كتب درسي تشكيل شود . طرحي هماهنگ و مناسب را نوشته و در همه ي كتاب هاي درسي اجرا نمايند . تغيير ، حذف و افزايش مطالب كتاب هاي درسي كه به خصوص در سال هاي اخير بيش تر شده  باعث سردرگمي معلم و شاگردان مي شود . بهتر است اين گونه موارد به موقع به اطلاع دبيران برسد.

۲-    جامعه و اجتماع

بايد دانست كه زبان و ادبيات فارسي جزء مهم ترين مواد درسي و آموزشي در تمام مقاطع تحصيلي است . زيرا كه زبان زبان پايه ي آموزش هر يك از شاخه هاي دانش بشري و ادبيات جلوه گاه راستين تماميت فرهنگ يك جامعه و آيينه ي تمام نماي آن است . اما اين آيينه ي تمام نما در نزد جامعه ي امروزين ما خوار و بي مقدار گشته است . بايد طرحي نو در افكنيم و در نگرش‌ها تغيير ايجاد نماييم . تا مدامي كه دروس زبان و ادبيات فارسي در اجتماع جايگاه اصلي خود را باز نيابند به سرمنزل مقصود نخواهيم رسيد .

البته امروزه مسائل زبان و ادب فارسي از گستره ي آموزش و پرورش فراتر رفته و نهاد هاي ديگري نيز با آن درگيرند . و هر روزه شاهد گسترش اين همه نادرست نويسي از طريق صدا و سيما ، روزنامه ها و مجلات هستيم . اميد است قبل از انتشار،  محصولات فرهنگي  از منظر ويراستاران واقعي بگذرد.

۳-   دبيران و استادان زبان و ادبيات فارسي

بر كسي پوشيده نيست كه دبيران و استادان زبان و ادبيات فارسي مجريان اصلي برنامه هاي زبان و ادبيات هستند . بنابراين بي توجهي به اين طبقه بي توجهي به ارزش ادبيات و برنامه هاي تدارك ديده براي آن است .     معلم ادبيات فارسي داراي نقش اساسي است. و ي ميراث دار فرهنگي بارور و تنومند است و حلقه ي پيوند همه ي دستاوردهاي ادبي قديم و جديد به شمار مي رود . بنابراين بايد از ابعاد گوناگون ، شايستگي عهده داري اين امر دشوار را داشته باشد . بر اين اساس بر استادان و دبيران زبان و ادبيات فارسي لازم است كه علاوه بر مطالعه و پژوهش در رشته خود ، در همه ي شاخه هاي علوم ديگر از قبيل : تاريخ ، روان شناسي ، جامعه شناسي ، زبان شناسي ، جغرافيا ، طب ، موسيقي ، فقه ، نجوم و … آگاهي هايي كسب كنند    از ديگر مسائل مهم  مربوط به دبيران و استادان زبان و ادبيات فارسي به موارد زير مي توان اشاره كرد :

۱- ضرورت دانش افزايي معلمان                                    ۲- توجه به زيبايي شناسي در تدريس

۳- علاقه مندي به مقوله هاي زبان و ادبيات فارسي         ۴- معرفي كتاب هاي خوب و خواندني

۵- داشتن ذوق و اشتياق ادبي و اظهار نظر در مورد آثار  ۶- برقراري ارتباط كلامي مناسب و …

۴- عوامل اجرايي در دبيرستان

يكي ديگر از مسائلي كه بر آموزش زبان و ادبيات فارسي تأثير  فراوان گذاشته ، مديران و اولياي مدرسه است . برخورد نامناسب بعضي از مديران با دبيران ادبيات و تنظيم برنامه اي آشفته براي دروس زبان و ادبيات فارسي ضربه اي مهلك و جبران ناپذير بر اين دروس وارد ساخته است . مديران توجه كافي به دروس ادبي ندارند و جاي اين دروس در برنامه هاي تقويتي و فوق برنامه  نيز خالي است .

۵ – اولياي دانش آموزان

به اعتقاد اكثر اوليا ادبيات درسي است كه بايد نمره اش بر تارك كارنامه ي دانش آموز بدرخشد. بديهي است كه اين سنخ اوليا گرفتن نمره ي درخشان را حق مسلم فرزند خويش مي دانند . اما نه به بهاي مطالعه و از دست دادن ساعت هاي ذي قيمت در راه خواندن زبان و ادبيات فارسي زيرا كه درس ها و كلاس هاي مهم تر از اين ، اولويت دارد و فرزند اگر خلف صدق باشد مي داند كه اوليا مصلحت وي را به از او مي دانند .

شيوه ي ارزشيابي دروس زبان و ادبيات فارسي

بسيار ديده ايم كه تسامح و تساهل نابه‌جايي كه در ارزشيابي دروس زبان و ادبيات فارسي  از طرف همكاران به كار گرفته مي شود موجب كسر حرمت درس و مدرس مي گردد . به بياني ديگر چون رد پاي معدل به ميان مي آيد ، دانش آموز بر اين باور غلط است كه كمبود  نمره ي دروس ديگر خود را با نمره‌خواهي و متأسفانه بيشتر اوقات با گشاده دستي معلم ادبيات جبران مي كند پس : « شكايت از كه كنم كه خانگي است غمازم »

روزگاري اگر دانش آموزي نمره ي قرائت و املاي فارسي كسب نمي كرد، استحقاق رفتن به پايه ي بالاتر  را نداشت.  امروزه به استناد بر آيين نامه ي آموزشي و كارنامه هاي دانش آموزان، نظام ثبت نمرات در رايانه به صورتي طراحي شده كه دانش‌آموز در پايه اول متوسطه مي تواند با چهار درس زير ده و به گفته ي كارشناسي امتحانات حتي صفر قبول شود و به پايه ي بالاتر راه يابد . در سال دوم متوسطه اگر دانش آموز در هيچ درسي نمره قبولي نياورد ، مي تواند در پايه ي سوم ادامه ي تحصيل دهد و دروس باقيمانده اش را با رعايت ضوابط مربوط بگذراند . اگر پایه تدریس بر انتقال معلومات به دانش آموزان استوار نباشد و به یک نظام فعال که کودکان محور اصلی آن باشند ، توجه شود .اگر کلاس طوری اداره شود که دانش آموزان با تلاش خود و با راهنمایی معلم به اهداف آموزش نائل شوند ،اگر يك روابط دوستانه با دانش آموزان خود برقرار كنيم ، یادگیری بهتر و آسان تر صورت می‌پذیرد.

نقاط قوت و تاثیر گذار در تدریس :

۱- وجود شخصیت محکم و استوار معلم همراه با پشتوانه ی علمی و متانت اخلاقی یکی از ارکان اصلی  هر یادگیری به شمار می آید.شایسته است به  ویژگی های یک معلم موفق نظری بیندازیم :

۱-۱- برخورداری از سلامت جسمانی و روانی

۱-۲- آشنایی با شیوه های نوین  تدریس و به کار گیری آنان در موقعیت های مختلف تدریس

۱-۳- احاطه ی کامل علمی به مطالب مورد  تدریس .

۱- ۴- برد باری و انعطاف پذیر بودن .

۱- ۵- آشنایی با ویژگی های اقتصادی ، فرهنگی ، جسمی و روحی دانش آموزان ..

۱- ۶- استفاده ی مستمر از ابزار تشویق.

۱-  ۷- تبعیض قائل نشدن بین دانش آموزان و یک رنگی.

۱- ۸- توانایی ایجاد روابط صمیمانه با والدین.

۱-۹- – تکریم شخصیت دانش آموزان وداشتن آگاهی نسبی به علم روانشناسی .

۱ -۱۰-  برقراری نظم و انضباط منطقی در کلاس

۱-۱۱– شنیدن سخنان دانش آموزان و القاب ندادن به آنان.

۱-۱۲-  وارد نشدن به حریم شخصی دانش آموزان  و ایجاد یک رابطه ی منطقی و دوستانه با آنان .

۱-۱۳- استفاده از انواع ارزشیابی ها در زمان مناسب .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

کسب نتایج  پیرامون مقوله برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله  برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  برطرف کردن مشكلات دانش آموزم لاله درکلاس درس دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی 

منابع

۱٫انوری، حسن و احمدی گیوی، حسن. دستور زبان فارسی ۲. انتشارات فاطمی. چاپ پنجم. سال ۱۳۷۰

۲٫قاسمي پويا ،اقبال .راهنماي عملي پژوهش درعمل .انتشارات پژوهشکده تعليم وتربيت .سال ۱۳۸۱٫

  1. فريس ، حنا ، گزارشي از نشست اقدام پژوهي در رشدحرفه اي معلمان و اعضاي هيات علمي ،
  2. همايون‌پور، منوچهر، اقدام پژوهي“ چيست و چه كاربردي در تحقيقات سازمان و مديريت دارد؟ ۱۳۸۶  (اينترنت )

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر ادبیات فارسی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

28 − 20 =