اقدام پژوهی مقطع ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف را در دانش آموزانم برطرف نمایم ؟

اقدام پژوهی مقطع ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف را در دانش آموزانم برطرف نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۶ صفحه

اقدام پژوهی مقطع ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف را در دانش آموزانم برطرف نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی مقطع ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی مقطع ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی مقطع ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

دیباچه مطالب پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف

اصول و مباني املا

مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زير تقسيم مي شود:

۱- آموزش نوشتن غير فعال ( رونوسي )

۲-  آموزش نوشتن نيمه فعال ( املا )

۴- آموزش نوشتن فعال پايه دو  ( حمله سازي )

املا و انواع آن

با توجه به مشكل دانش آموزان در مرحله آموزش نوشتن نيمه فعال (املا) است به آموزش املا مي پردازيم. مهارت املا نويسي به معني توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف , كلمات و جمله ها به جاي صورت آوايي آنهاست . دانش آموزان بـايـد به اين مهارت دست يابند تا بتوانند بخوبي بين صورت تلفظي كلمه ها و حروف سازنـده آن ها پيـونـد مناسبي بـرقـرار كنند بدين ترتيب زمينه لازم براي پيشرفت آنان در درس هاي جمله

۳-  آموزش نوشتن فعال پايه يك ( كلمه سازي ) نويسي , انشا و به طور كلي مهارت نوشتن بهتر فراهم مي شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا بايد نكاتي را در باره صداهايي كه بوسيله معلم در قالب كلمات و جمله ها بر زبان جاري مي شود رعايت نمايند :

الف)  آنها را خوب بشنوند + تشخيص دقيق كلمه + ادراك كلمه

ب) آنها را خوب تشخيص دهند + يادآوري و مجسم ساختن تصوير + بازشناسي كلمه صحيح در ذهن.

ج) آنها را درست بنويسند + نوشتن صحيح حروف سازنده كلمه + بازنويسي كلمه و توالي مناسب آنها.

اشكالات املايي دانش آموزان كه از ديدگاه زبان شناختي بر اثر اشكالات رسم الخطي , تاثير لهجه و گويش محلي دانش آموزان و فرايندهاي آوايي حذف , تبديل , افزايش و قلب به وجود مي آيند از ديدگاه روان شناختي از موارد زير سرچشمه مي گيرند :

الف)  ضعف در حساسيت شنوايي , مثال : ژاله –  جاله ب) ضعف در حافظه شنوايي , مثال جا انداختن كلمات ج) ضعف در حافظه ديداري , مثال حيله – هيله د) ضعف در حافظه توالي ديداري , مثال مادر – مارد

هـ) قرينه نويسي , مثال ديد –

و)  وارونه نويسي , مثال ديد –

ز)  عدم دقت , مثال : گندم – كندم

ح)نارسا نويسي , مثال رستم – رسم

روش تدريس املا

املا واژه اي است عربي و معناي آن نوشتن مطلبي است كه ديگري بگويد يـا بخـوانـد . درس املا در بـرنـامـه آمـوزشـي دوره ابتدايي اهداف زير را در بر مي گيرد.

۱-  آموزش صورت صحيح نوشتاري كلمه ها و جمله هاي زبان فارسي

۲-  تشخيص اشكالات املايي دانش آموزان و رفع آنها

۳- تمرين آموخته هاي نوشتاري دانش آموزان در رونويسي.

بديهي است با نوشتاري كه با غلط هاي املايي همراه باشد ارتباط زباني بين افراد جامعه بخوبي برقرار نمي شود . بنابراين , لزوم توجه به اين درس كاملاً روشـن اسـت عـلاوه بـر اهـداف فـوق , امـلا نـويسي , دانـش آمـوزان را يـاري مي كند تا مهارت هاي خود را در زمينه هاي زير تقويت نمايند.

۱- گوش دادن با دقت

۲-  تمركز و توجه داشتن به گفتار گوينده ( معلم )

۳- آمادگي لازم براي گذر از رونويسي ( نوشتن غيرفعال ) جمله نويسي و انشا (نوشتن فعال)

نكات برجسته روش آموزش املاي فارسي :

۱-  توجه بيشتر به وجه آموزشي درس املا نسبت به وجه آزموني آن

۲- انعطاف پذيري در انتخاب تمرينات  در هر جلسه املا

۳-  توجه به كلمات به عنوان عناصر سازنده جمله هاي زباني

۴-  ارتباط زنجير وار املاهاي اخذ شده در جلسات گوناگون معيارهاي ارزشيابي عناصر ديگر روش آموزش املا را به صورت زير هم ميتوان مرحله بندي كرد : گام اول, انتخاب متن املا  و نوشتن آن روي تخته سياه و خواندن آن گام دوم , قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان گام سوم , تصحيح گروهي املاها و تهيه فهرست خطاهاي املايي گام چهارم , تمرينات متنوع با توجه به اولويت بندي اشكالات املايي استخراج شده.

گام اول , انتخاب متن :

در انتخاب متن املا به موارد زير توجه شود :

متن مورد نظر حاوي جمله باشد و از انتخاب كلمه به تنهايي خودداري شود.

كلمات سـازنـده جمـلات متـن از حـروفـي تشكيل شده باشند كه قبلاً تدريس شده اند.

كلمات خارج از متن كتاب هاي درسي , از ۲۰ درصد كل كلمات بيشتر نباشد.

علاوه بر جملات موجود در كتاب هاي درسي , با استفاده از كلمات خوانده شده , جملات ديگري هم در نظر گرفته شوند .

در هر جلسه از كلماتي كه در جلسات قبلي براي دانش آموزان مشكل بوده اند نيز استفاده شود تا بتوان درجه پيشرفت شاگردان را اندازه گيري كرد.

گام دوم

معلم متن املا را از روي تابلو پاك كرده , پس از آماده شدن دانش آموزان , آن را با صدايي بلند و لحني شمرده و حداكثر تا دو بار قرائت مي كند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن كلمه به كلمه خودداري كرده , متن را به صورت گروههاي اسمي و فعلي يا جمله كامل قرائت مي كند تا دانش آموزان با بافت جمله و معناي آن آشنا شوند . متن املا را با سرعت مناسب تكرار مي كند تا كند نويسان هم , اشكالات خود را بر طرف نماند .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف اقدام پژوهی مقطع ابتدایی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله  برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  برطرف کردن مشکل املا و توانايي جانشين كردن صحيح صورت نوشتاري حروف اقدام پژوهی مقطع ابتدایی  

منابع و ماخذ

روش تدريس فارسي , ويژه دانشجويان مراكز تربيت معلم

مجله رشد آموزش ابتدايي ماههاي دي و بهمن ۸۲

دفتر شوراي معلمان مدرسه اميد انقلاب يك سال ۸۲

نويسنده : سید محمود مرتضوی زنجانی

برای دانلود اقدام پژوهی مقطع ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

20 − = 15