اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم راهبردهای افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی را در دانش آموزانم بالا ببرم؟

اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم راهبردهای افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی را در دانش آموزانم بالا ببرم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی پیرامون مقوله چگونه توانستم راهبردهای افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی را در دانش آموزانم بالا ببرم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم

 اجرای راه حل های انتخاب شده

قبل از اجرای راه حل های انتخاب شده جدولی برای تشویق دانش آموزان و ثبت میزان پیشرفت او ، ترسیم کردم و در کنار تابلو نصب کردم تا دانش آموزان هم آن را ببیند، قرار شد که هر املائی که از دانش آموزان گرفته می شود، نمره او در جدول نوشته شود.

در مرحله اول برای تقویت توالی دیداری کلماتی مانند “مارد ” به جای “مادر” یا کلمه ی “نوازد “به جای”نوزاد “، فعالیتهای زیر انجام گرفت:

الف- روبروی دانش آموزان ایستاده و چند حرکت بدنی انجام داده و از دانش آموزان خواسته شده تا او همان حرکات را به ترتیب انجام دهد و این امر دو باره انجام شد و تا نتیجه خوبی گرفته شد.

ب- روی یک کارت مقوایی کلماتی  مانند مادر، نوزاد ، دارا ، سامان  نوشته شده بود  به دانش آموزان نشان دادم و سپس آنها را مخفی کردم و از او خواستم که آن کلمات را به ترتیب بازگو کند. و سپس آن حروف کلمات را به ترتیب بنویسید در این مرحله زمان زیادی صرف شد سعی کردم کلمات بیشتری با دانش آموزان کار کنم تا ترتیب و توالی را خوب یاد بگیرد.

در پایان این مرحله یعنی تقویت توالی حافظه املائی از کلماتی که امکان بر عکس نوشتن حروف باشد از دانش آموزان گرفته شد ونتیجه بررسی یادداشت شد، تقریباً نتیجه خوبی بدست آمد و فقط ۲ غلط املائئ داشت.

تصمیم گرفتم برای گرفتن نتیجه بهترمرحله (ب)  را بار دیگر با دانش آموزان کار کنم این کار انجام شد و دوباره از دانش آموزان املاءگرفته شد، این بار دیگر غلطی نداشت و نتیجه خوبی گرفته شد.

۲- برای تقویت حافظه دیداری دانش آموزان از مراحل ذیل استفاده شد.

الف: ابتدا دو تصویر را انتخاب کرده و یک به یک به دانش آموزان دادم و بعد تصویرها را مخفی کردم و از او خواستم که آن تصویر را نام ببرد بعد روش بالا را با سه – چهار تصویر انجام دادم تا حافظه دیداری دانش آموزان بالا برود. دو سه مرتبه این روش انجام شد تا نتیجه خوبی داد.

ب: در مرحله بعدی چند کارت تهیه کرده و روی هر کارت کلمه ای که مربوط به  کلمات کتابش باشد نوشته ، کارت ها را به دانش آموزان دادم تا واژه ها را به خاطر بسپرد و بعد کارت ها را از او گرفته و دور از چشم او یکی  دو کارت را برداشتم و بقیه را به دانش آموزان نشان دادم و بعد از او خواستم تا کارت مربوط به واژه که برداشته شده را معرفی کند. مرتبه اول که این کار را انجام شد، دانش آموزان واژه هایی را گفت که اصلاً در بین کارتها نبود. تصمیم گرفتم واژه هایی را انتخاب کنم که در یک گروه باشد(مثلاً از گروه میوه : سیب- گلابی – هلو – موز- پرتقال) تا بتواند جواب دهد. این روش نتیجه خوبی در بر داشت. در ادامه این مرحله یک واژه که ربطی به بقیه واژه ها نداشت به واژه ها اضافه کردم و همان واژه ها اضافه شده و واژه دیگری را برداشتم. به همین ترتیب هرمرتبه یک واژه غیر مرتبط اضافه می کردم . خوشبختانه نتیجه خوبی در برداشت.

این مرحله طی ۴ جلسه ۱۵ دقیقه ای انجام گرفت تا حافظه دیداری دانش آموزان افزایش یابد.

ج- بعد از این مراحل واژه هایی را که املای صحیح آنها به حافظه دیداری ربط داشت انتخاب کردم و به دانش آموزان دادم تا واژه ها را بخواند بعد کارتها را مخفی کردم و ازوی خواستم تا املای صحیح آن را با انگشت در هوا و بعد روی کاغذ بنویسد. وی در انجام این تمرین موفق بود . با انجام این تمرین روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد از گذشت یک هفته دانش آموز پیشرفت خوبی داشت.

د- بعد از مرحله بالا روی هر کارت به جای یک کلمه ۲ یا ۳ کلمه نوشته می شد. بعد تمرین بالا دوباره انجام شد.

بعد از این مراحل، املایی از دانش آموزان گرفتم که در آن املاء کلماتی مانند صابون، صدا، حاضر، غذا و مانند اینها بود. دانش آموزان در این املاء ۶ غلط املائی داشت ولی با تشویق به او امیدواری دادم . بعد یکی از لغات را پای تابلو نوشتم مثلاً کلمه “ناظم ” تا دانش آموزان آن را نگاه کند و بخواند سپس روی حرف “ظ ” را پوشاندم و از دانش آموزان خواستم تا آن را با یکی از چهارحرف (ذ،ز، ظ،ض) کامل کند، بعد کلمه صحیح را نشان دادم تا اگر غلط حدس زد آن را اصلاح کند و درستش را کنارش بنویسد.

این مراحل را با کلمات زیادی با حروف هم صدا پیش بردیم تا اینکه دانش آموز پیشرفت خوبی داشت. املای بعدی  که از دانش آموزان گرفتم نتیجه خیلی خوبی بدست آمد که بسیار رضایت بخش بود.

یکی از مشکلات دیگر دانش آموزان ضعف در حافظه شنوایی او بود. مثلاً به جای کلمه “رفتند” “رفتن ” یا به جای کلمه “ماه” “ما” می نوشت که باید این مشکل برطرف می شد.

الف- در مرحله اول از دانش آموزان کلاس خواستم تا یکی یکی ( البته نه به ترتیب نشستن بر روی میز) دانش آموزان را صدا بزنند. و دانش آموزان بعد از شنیدن صدای هر کدام نام دانش آموز را بگوید . دانش آموزان این مرحله را به خوبی پشت سر گذاشت .

ب- در مرحله بعد صدای چک چک آب، باران ، ضربه انگشت به در و شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آنها را از طریق نوار کاست ضبط کردم و از دانش آموزان خواستم که به آنها گوش کند و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان کند. در این مرحله دانش آموزان از جلسه اول فقط توانست دو تا از موارد را درست جواب دهد. در جلسه بعدی دوباره این مراحل تکرار و دانش آموزان خیلی خوب با صداها آشنا شد ، این کار خیلی خوب صورت گرفت و پیشرفت خوبی داشت.

ج- در مرحله سوم املایی به صورت جمله ای از دانش آموزان گرفته شد که همانطور که قبلاً گفتم تمام کلمه ها را نوشت و این بار چون بیشتر روی کلمه هایی که حساسیت شنوایی داشتند تأکید کردم املای دانش آموزان در حد انتظار بود ، املای صحیح کلمات را روی برگه ای نوشتم و همراه با یک ماژیک قرمز به دانش آموزان دادم و از او خواستم تا خود املای صحیح کلماتی که غلط نوشته را توی برگه پیدا کند و زیر هر کلمه ای که غلط نوشته بنویسد. این نوع املاء طی سه مرحله ادامه پیدا کرد تا اینکه دانش آموزان خیلی خوب بر موضوع تسلط پیدا کرد.

در پایان املایی ترکیبی از سه مرحله کلی تقویت حافظه از دانش آموزان گرفتم. اول متن مورد نظر را برای دانش آموزان خواندم تا او کلمه ها را در ذهن خود مجسم کند و آنها را به یاد آورد. هنگام خواندن متن از دانش آموزان خواستم تا کلمه ای را که نوشتن برایش برایش مشکل است را بگوید او کلمه های “مصطفی، انتظار،خداحافظی” را نام برد. من هم برای اینکه خودش به صحت آن هاپی ببرد . او را پای تابلو آوردم و از او خواستم تا کلمه ی “انتظار” را بنویسد. یک بار با حروف “ت ، ز”یه باربا حروف”ت، ظ” و یک بار ب حروف “ت،ض” و یک بار با حروف”ط،ظ” و یک بار با حروف “ط، ز” بنویسد، و به  به او گفتم که به نظرش کدام کلمه زیباتر و آشناتر است او دقیقاً شکل “انتظار” را  نشان داد. با کلمات دیگر هم این کار را کردم و بعد شروع به نوشت املاء کرد، او در املایش اشتباهی نداشت. و من به موفقیت و پیشرفت وی پی بردم.

ارزیابی نتایج بدست آمده

با انجام مراحلی که برای کاهش ضعف دانش آموزطی شد خوشبختانه بعد از سی جلسه دانش آموز به درس املاء خیلی علاقه مند شد و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت طوری که والدین دانش آموزان از پیشرفت فرزندشان ابراز رضایت کردند و پیشرفت خیلی خوبی داشت تصمیم گرفت راه کارهای انجام شده را در یک جلسه با معلمان مدرسه در میان بگذارد تا معلمان هم از آن بهره ببرند و معلمان کلاس اول سعی کنند وقت بیشتری را صرف بهتر تدریس کردن این درس داشته باشند.

بنابراین نتیجه گرفته شد که اگر معلمان درس املاء راهمان طور که جدی می گیرند روش تدریس آن را نیز مطابق با روش تدریس های ارائه شده در کتاب های مراکز تربیت معلم تدریس کنند، به نظر می رسد که دانش آموزان مشکلی دراین درس نخواهند داشت. گروههای درسی نقش عمده ای در آشنایی و یاد آوری روش تدریس املاء را برعهده دارند. تا زمانی که دانش آموزان درمهارت خواندن پیشرفت نکرده اند صحبت از املاء گرفتن بی مفهوم خواهد بود. انتخاب معلمان پایه اول از بین معلمان فعال و پر انرژی کمک مؤثری به تقویت املای دانش آموزان از طریق تکرار و تمرین بیشتر می نماید. پایه اول، اساس وریشه موفقیت پایه دوم می باشد، اگر دانش آموز پایه اول ضعیف بالا بیاید در پایه دوم رشد نمی کند. کمک گرفتن از اولیاء فقط برای تکرار و تمرین بیشتر می تواند در تقویت املاء مؤثر باشد. استفاده از شیوه های یاران در یاد گیری، املای دو نفره پای تابلو ، املای کامل کردنی ، املای فرد از خودش ، تصحیح کردن املاء توسط خود دانش آموز شیوه های مؤثری در روش تدریس های جدید هستند. در روش های سنتی املاء، از دانش آموز املاء گرفته می شد بدون اینکه دانش آموز در کنار معلم به غلط های خود پی ببرد فقط در آخر از دانش آموز خواسته می شد از روی غلط هایش بنویسد. شاید این روش کارآمد باشد ولی برای بهتر مسلط شدن دانش آموز به درس املاء و قوت گرفتن دانش آموزان ضعیف، روش های جدید بهتر هستند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم  اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم  اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم  اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم  اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله افزایش مهارت نوشتن و درست نویسی در دانش آموزانم اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی

فهرست منابع:

۱- بني اسدي ، حسين (۱۳۸۴) ، آشنايي با طرح ارزشيابي توصيفي ؛ تهران : آزمون نوين.

۲- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۴) ، درمان اختلالات ديكته نويسي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ دهم.

۳- تبريزي ، مصطفي (۱۳۸۰) ، درمان اختلالات رياضي ؛ تهران : انتشارات فراروان ، چاپ پنجم.

۴- حاجي اسحاق ، سهيلا ، (۱۳۸۲) ، آموزش راههاي يادگيري (الگوي يادسپاري) ؛ همدان : انتشارات ميهن نو.

۵-حبيب الله پور ، منيژه و محمدي رودباري ، فرشته (۱۳۸۱)  ، برگزيده هاي پژوهشي در عمل ، كارشناسي تحقيقات سازمان آ. پ مازندران ، چاپخانه نيما.

۶- كرك ، ساموئل ، چالفانت ، جميز (۱۳۷۷) ، ناتوانيهاي يادگيري تحولي و تحصيلي ، (ترجمه: رونقي ، سيمين و همكاران) ، انتشارات آموزش و پرورش استثنايي ، چاپ اول.

۷- مردادی، رضا … [و دیگران] ( ۱۳۸۷)، فرهنگ واژه ها و اصطلاحات در تعلیم و تربیت؛ اصفهان: نشر آموخته، چاپ اول.

فهرست مجلات:

۱-حميد جعفريان ، يسار (۱۳۸۶) سفيد ، خاكستري ، سياه در زنگ املاء ؛ مجله ي آموزش ابتدايي ۴ ، ماه دي ، شماره مسلسل ۸۹ ، ص ۱۹٫

برای دانلود اقدام پژوهی معلم پایه دوم ابتدایی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 5 = 4