اقدام پژوهی مدیر پیرامون مقوله چگونه توانستم معلمين آموزشگاه را به استفاده از كامپيوتر و اينترنت در امر تدريس ترغيب نمايم؟

اقدام پژوهی مدیر پیرامون مقوله چگونه توانستم معلمين آموزشگاه را به استفاده از كامپيوتر و اينترنت در امر تدريس ترغيب نمايم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۴ صفحه

اقدام پژوهی مدیر پیرامون مقوله چگونه توانستم معلمين آموزشگاه را به استفاده از كامپيوتر و اينترنت در امر تدريس ترغيب نمايم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی مدیر می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی مدیر را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی مدیر موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقاله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس

استفاده از CD هاي آموزشي در تدريس

CD هاي آموزشي به كلاس هاي درس طراوت و تازگي خاصي مي بخشند. آن ها
مي توانند دانش آموزان را  با خود به محيط هاي تازه اي ببرند. با استفاده از CD هاي آموزشي مي توان موضوعات درسي را تدريس كرد. و از اين طريق انگيزه يادگيري را افزايش داد. به منظور استفاده مطلوب از CD در هنگام استفاده از اين وسيله آموزشي در كلاس بايد نكاتي را رعايت نمود:

  • معلم بايد هنگام استفاده از CD ابتدا با خواندن بروشورهاي توضيحي و يا با تماشاي آن ها دست به انتخاب بزند.
  • اطلاعات مقدماتي را در اختيار دانش آموزان قرار بدهد، مفاهيم ناآشنا را براي آنان توضيح دهد و نتايج به دست آمده را از CD را پيش بيني كند.
  • براي دانش آموزان تكاليف خواندني مربوط محتواي فيلم تعيين كند.
  • سؤالاتي كه دانش آموزان را به نكات خاصي در CD جلب مي كند، مطرح كند.
  • هنگام تماشاي CD و توجه به محتواي آن با دانش آموزان خود همراه باشد.
  • تماشاي برنامه را با بحث و فعاليت هاي مناسب ديگر همراه كند.
  • يادگيري دانش آموزان را از محتوايCD ارزشيابي كند، ودر عين حال، فضاي بسياري را براي برداشت ها و تعبيرات خلاقانه آن ها باقي گذارد.

 استفاده از رايانه و اينترنت در تدريس

اكنون شبكه هاي عمومي اطلاع رساني با استفاده از فرستنده ها و گيرنده هاي مايكروويو،ماهواره و رايانه انواع اطلاعات از بانك هاي اطلاعاتي به سراسر جهان مي رساند. ديگر دانش آموز براي يادگيري مقيد به مكان و زمان و ابزارهاي آموزشي محدود و معلم مشخص نيست، بلكه مي تواند به طور انفرادي، در هر كجا هست رايانه خود را به كار اندازد و با جستجو در كتاب ها و كتابخانه هاي جهان و پرسش از انواع سايت ها اطلاعات لازم را كسب كند و آن ها را در دستگاه خود ذخيره كند.

اثر رايانه و اينترنت در آموزش و پرورش آن اندازه قوي است كه تقريباً در تمام
كشور هاي جهان آن را به منزله يك ابزار تدريس پيشرفته پذيرفته اند و آموزش مبتني بر اينترنت را به جاي روش هاي سنتي برگزيده اند و استفاده از اينترنت را به منزله يك منبع اطلاعات و يك رسانه ارتباطي به كار مي برند. يكي از پيامدهاي مهم آموزش از راه رايانه و اينترنت استقلال بيشتر فراگيرندگان، يعني انتخاب مكان و زمان و روش يادگيري است ضمناً معلمان كم تر به انتقال مطالب مي پردازند و بيشتر تلاش آن ها آن است كه دانش آموز را به كاوشگري (جمع آوري اطلاعات، تجزيه و تحليل، كشف ارتباطات موجود و توليد دانش)، تفكر انتقادي (از كتاب ها، برنامه هاي تلويزيوني و برنامه هاي رايانه اي) و مهارت هاي زندگي برمي انگيزانند.

از رايانه ها مي توان براي سازماندهي داده ها، براي گزارش نويسي، براي ارتباط با ساير دانش آموزان، براي انجام دادن تحقيق اينترنتي و براي تفهيم كار با مخاطبان جهاني استفاده كرد.

دانش آموزان از طريق اينترنت و فرستادن پست الكترونيكي براي دانش آموزان كشورهاي مختلف، اطلاعات مورد نياز خود را جستجو كنند و با اطلاعات به دست آمده از منابع گوناگون گزارشي تهيه مي كنند و از طريق شبكه جهان گستر وب در دسترس همگان قرار مي دهند.

اينترنت در صورتي كه فقط براي امور پژوهشي مورد استفاده قرار بگيد، زياد مفيد نيست. اينترنت از اين نظر بسيار جالب است كه به دانش آموزان وابستگي و پيوستگي جهان را نشان مي دهد. با كاربرد اين ابزار، دانش آموزان مي توانند با دانش آموزان و حتي دانشمندان سراسر دنيا ارتباط و تعامل برقرار كنند و ديدگاه هايي به دست آورند كه تا به حال دسترسي به آن ها ممكن نبوده است و همه دانش آموزان، براي اولين بار مي توانند عقايد خود را به راحتي منتشر و ديدگاه هايشان را با مخاطباني به گستردگي جهان مبادله كنند.

استفاده از وبلاگ آموزشي در تدريس

اين روش مزاياي بسيار زيادي دارد. با اين روش دانش آموز در خانه خود و با آرامش مي تواند در موقعيت هاي مناسبي مطالب را بياموزد. براي مثال ممكن است بعضي از دانش آموزان بخواهند يك مطلب علمي موجود در وبلاگ را در شب يا در طي ساعات اوليه صبح يا هرزمان ديگري مرور كنند. همچنين ممكن است سرعت خواندن و درك دانش آموزان متفاوت باشد. اما با استفاده از اين روش زمان يادگيري را خود دانش آموز تعيين مي كند. آن ها همچنين مي توانند سؤالات درسي خود را از اين طريق مطرح كنند و جواب خود را از همين روش به دست آورند.

بنا به گفته دانش آموزان سؤالاتي كه از طريق وبلاگ مطرح مي شود، آن ها بدون هرگونه دغدغه اي، با تمركز فراوان به سؤالات به راحتي جواب مي دهند و مي گويند كه اگر امكان داشت تا از طريق وبلاگ امتحان مي دادند، شايد نتايج قابل توجه تري به دست مي آمد.

آموزش از طريق وبلاگ موجب افزايش تعامل با دانش آموز مي شود. به طوري كه دانش آموزان درونگرا (يعني كساني كه از سؤال كردن در كلاس خجالت مي كشند)، اغلب برونگرا مي شوند، كه روي پيشرفت تحصيلي آن ها نقش مؤثري دارد.

استفاده از روش فعال ياددهي  يادگيري مبتني بر ICT

كاربردهاي جديد فناوري ارتباطات و اطلاعات چون پست الكترونيكي، اينترنت و شبكه جهاني و ويدئوكنفرانس، امكانات ارتباطي گوناگوني را براي مدارس فراهم آورده است. در كلاسي كه دانش آموزان به اينترنت دسترسي دارند، ارتباط با خارج از محيط و فرهنگ مدرسه مي تواند امكان درك فراتر از محيط اطراف و فرهنگ را فراهم نمايد. دانش آموزان در يك شهر، استان و كشور مي توانند تجربيات خود را از طريق پست الكترونيكي يا ويدئوكنفرانس با دانش آموزان شهرها و كشورهاي ديگر به اشتراك گذارند.

آن ها هنگام كار با ICT اغلب در گروه ها با يكديگر مشاركت مي كنند. تجربه كار گروهي ICT بر رشد و توسعه مهارت هاي فردي –  اجتماعي تأثيرات مفيدي دارد. در حل مسايل به شكل گروهي، در عين اين كه همه به طور فعال درگير انجام دادن تكليف و فعاليت هستند، هر دانش آموز نقش خاصي دارد. ICT ابزاري مناسب براي برقراري ارتباط و كنترل آن در اختيار دانش آموزان قرار مي دهد.

دانش آموزان در مواجهه با چالش هاي موجود، اعتماد به نفس خود را افزايش
مي دهند و احساس قدرت مي كنند. اين امر روابط بين معلمان و دانش آموزان را تغيير
مي دهد. ارتباط هاي line On- به دانش آموزان قدرت كنترل مي دهد. در اين حالت، معلم يك رهبر، هدايت گر، ياري دهنده، همكار و ارزياب است و نقش سنتي كارشناس موضوعي وي را با مدير برنامه تلفيق مي كند.

ICT از طريق درگير كردن دانش آموزان در كار جمعي مشترك، يك كلاس درس را به محيطي جامع با دايره شمول وسيع تر تبديل مي كند. ظرفيت و قابليت ICT به گونه اي است كه براي هر دانش آموز، با هر ميزان توانايي مورد استفاده قرار مي گيرد.

ICT مجموعه اي از ابزار را براي دانش آموزان فراهم مي سازد تا پس از تسلط بر نكات فني، تكاليف و فعاليت هاي آموزشي را به شكلي جالب تر و لذت بخش تر ارائه نمايند. لازم به يادآوري است كه برخي اوقات اين امر با سرخوردگي و يأس همراه است.

يكي از چالش هايي كه ICT براي معلمان تدارك مي بيند تعريف نقش آنان به عنوان تسهيل كننده يادگيري، سازمان دهنده كار گروهي، مدير فعاليت هاي كلاس درس و …. است. به اين ترتيب، معلمان بيش تر وقت خود را صرف پشتيباني تك تك افراد يا گروه ها خواهند كرد و كم تر به تدريس در كلاس خواهند پرداخت. نيكلاس نگروپنته مي گويد: «مي توانيم با تعداد كم تري دانش آموز كه توانايي يادگيري در آن ها كم است و محيطي كه قابليت آموزشي بيش تري دارد، داشته باشيم. رايانه ها اين تغييرات را ايجاد مي كنند».

استفاده از ICT محيطي با قابليت آموزشي ويژه در كلاس درس ايجاد مي كند كه به طور مسلم در ظهور ظرفيت هاي پنهان دانش آموزان اثرگذار خواهد بود.

اجراي راه حل ، مرحله دوم

با هماهنگي با معلمين آموزشگاه تصميم گرفتم كه در اين دوجلسه به بررسي موفق بودن طرح خود بپردازم. چنان چه موفقيت حاصل شود، به فكر راه حلي باشم كه بتوانم به نحوي اين روش را با امكانات موجود در آموزشگاه ادامه دهم. به گفته معلمين دانش آموزان به قدري علاقمند شده بودند كه طي درس و پس از پايان كلاس مرتب سؤال مي كردند: “آيا ما مي توانيم اين CD ها را براي رايت كردن ببريم؟”‍

يا مي پرسيدند “آيا ما هم مي توانيم در اينترنت در سايت هاي مختلف جستجو كنيم؟”

آن ها همچنين مي پرسيدند: “آيا مي توانيم در اوقات فراغت خود از سايت كامپيوتر
ديتا استفاده كنيم؟”

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس اقدام پژوهی مدیر

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله  استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس اقدام پژوهی مدیر

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس اقدام پژوهی مدیر

کسب نتایج  پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس اقدام پژوهی مدیر

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس اقدام پژوهی مدیر

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله استفاده از کامپیوتر واینترنت در تدریس اقدام پژوهی مدیر

منابع مورد استفاده:

  1. آهنچيان، محمدرضا و ديگران (۱۳۸۳) اقدام پژوهي:راهبردي براي بهبود آموزش و تدريس، تهران، انتشارات رشد.
  2. ارشدي، نعمت الله (۱۳۸۶) جهاني شدن و آموزش شيمي، رشد آموزش شيمي، دوره بيست ويكم، شماره۲، زمستان.
  3. اميري، محمدعلي ( ۱۳۶۹). تفكر درباره تحولات آينده آموزش و پرورش، تهران: انتشارات مدرسه.
  4. ايراني، يوسف؛ بختياري، ابوالفضل (۱۳۸۲) روش تحقيق عملي(اقدام پژوهي)، تهران،
    نشر لوح زرين.
  5. بايرم، اليزابت؛ بينگهام، مارگارت(۱۳۸۵) تلفيق فناوري در مدارس، مترجم، نونا حسن پور اينانلو، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره بيست ويكم، شماره۸، ارديبهشت.
  6. توكلي، معصومه (۱۳۸۵) آموزش مفهوم مول به روش مبتني بر IT ، رشد آموزش شيمي، دوره بيستم، شماره۱، پاييز.
  7. چارياني، ابوالقاسم (۱۳۸۰) تأثير ICT بر برنامه ريزي درسي، دفتر برنامه ريزي و تأليف
    آموزش هاي فني و حرفه اي، كاردانش.
  8. خلخالي، مرتضي (۱۳۸۱) پرسش هاي مفهومي و مسايل چالش برانگيز در شيمي، رشد آموزش شيمي، دوره پانزدهم، شماره۴، تابستان.
  9. دلوز، ژاك (۱۳۸۰) آموزش براي قرن بيستم و يكم، ترجمه افتخارزاده، سيد فرهاد، تهران: انتشارات عابد.
  10. ديناروند، حسن(۱۳۸۲) مدارس در عصر اطلاعات، رشد تكنولوژي آموزشي، دوره نوزدهم، شماره۹، تابستان.

برای دانلود اقدام پژوهی مدیر و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

75 − 69 =