اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز و تشویق دانش آموزان به کار گیرم؟

اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز و تشویق دانش آموزان به کار گیرم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۱ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز و تشویق دانش آموزان به کار گیرم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان

چگونگی یافتن و انتخاب راه حل ها

برای اینکه علت دقیق عدم تمرکز دانش آموزان مشخص شود با آنها مصاحبه کردم و از آنها خواستم از بین عواملی که باعث عدم تمرکز می شوند مواردی که بیشتر در او این مشکل را به وجود آورده است مشخص کنند.

با هم عوامل را بررسی کردیم.از عوامل محیطی هیچ کدام موثر نبود چون شرایط محیطی در این مدرسه برای دانش آموزان کاملا مساعد است..

عامل بعدی خانواده است که دانش آموزان شرایط را در خانواده مناسب می دانند ولی می گویند گاهی به دلایل مختلف مانند مقایسه با دیگران باعث ناراحتی و کدورت می گردند.

در مورد روشهای تدریس ،چون من از روشهای فعال استفاده می کنم و تمام واحدهای کتاب را به صورت تصاویر جذاب استفاده کردم،و دانش آموزان به صورت گروهی و شرکت در پرسش و پاسخ و بحثهای گروهی فعال هستند به نظرم مشکل خاصی در این مورد نباشد که دانش آموزان نیز این مطلب را تایید کردند.

در مورد کتاب می گویند :به آن علاقه ای نداریم و چون فکر می کنیم برای ما سخت است و یاد نمی گیریم باعث اضطراب ما میشود.در مورد معلم هم چون دانش آموزان به من علاقه مند هستند در این مورد هم مشکل خاصی نیست. در مورد عوامل مربوط به دانش آموز داشتن اضطراب و بی علاقگی را نام می بردند..بعد از اینکه عوامل به وجودآورنده عدم تمرکز در دانش آموزان تقریبا مشخص شد حالا باید به فکر راهکارهای مناسب برای ازبین بردن این عوامل باشم.ابتدا پرسشنامه ای تهیه کردم و از دانش آموزان خواستم بادقت به آن پاسخ دهد.که متن پرسشنامه و پاسخهای دانش آموزان در ادامه آورده شده است.

۱-قبل از شروع مطالعه به چه نکاتی می پردازد؟آیا در ذهن خود سئوال طرح می کند؟به مرور نکات گذشته می پردازد؟  به مرور نکات گذشته می پردازم.

۲-قبل از شروع مطالعه،تخمین صحیحی نسبت به زمان مطالعه خود دارد؟ خیر

۳-حس و حال او نسبت به شروع مطالعه چگونه است؟ خیلی مشتاق و علاقه مند نیستم.

۴-آیا توجه او به زمان های شروع مطالعه،دقیق است؟در لحظه شروع می کند یا در ساعت های مشخص؟

خیر ، ساعت مشخصی ندارد.

۵-طبق برنامه قبلی درس می خواند؟با درس خاصی که علاقه دارد شروع می کند؟  خیر، با درس خاصی که علاقه دارم شروع می کنم.

۶-روشهای تند خوانی را می داند؟با چشم مطالعه می کند؟ خیر ، زمزمه می کنم.

۷-معیاری برای میزان سرعت خواندن مطالعه خود دارد؟ خیر

۸-کند خوان است؟با صدای بلند می خواند؟به صورت راه رفته درس می خواند؟بله، با صدای بلند، بله

۹-راه حل مطالعه را می داند؟از یک صفحه شروع به خواندن کامل می کند؟یا ابتدا مروری اجمالی می کند؟

بله، ابتدا مروری اجمالی می کنم.

۱۰-در هنگام مطالعه ،یادداشت برداری می کند؟زیر نکات مهم خط می کشد؟بله،زیر نکات مهم خط می کشم.

۱۱-مطالعه مستمر چند ساعته دارد؟زمان معینی ندارد.

۱۲-در زمان استراحت بین مطالعه چگونه عمل می کند؟خوردن، دراز کشیدن

۱۳-با افکار مزاحم چه می کنی؟زمان مطالعه را از من می گیرد،اما فکر می کنم تا تمام شود به نتیجه برسم.

۱۴-حس و افکار منفی در مطالعه چه جایگاهی دارد؟تخیل نامناسب را چگونه دفع کنیم؟زیاد، نمی دانم.

۱۵-اگر شرایط سکوت کامل فراهم نبود چه کنیم؟در این مواقع اصلا نمی توانم درس بخوانم.باید کامل فراهم باشد.                                                                                               ۱۰

۱۶-مکان خاصی برای مطالعه دارد؟ بله، در اتاق خودم

با بررسی پاسخهای دانش آموزان عواملی که باعث عدم تمرکز در دانش آموزان شده بود مشخص شد که این عوامل عبارتند از:

ا-مقایسه دانش آموزان با همسالان از طرف خانواده

۲-عدم علاقه به موضوع درس ریاضی

۳-اضطراب و نگرانی

۴-عدم آگاهی کامل با روشهای صحیح مطالعه

۵-افکار منفی

بعد از مشخص شدن عوامل باید راهکارهای مناسب ارائه می شد که برای مشکل اول که مربوط به عوامل بیرونی بود و چون این مقایسه از طرف والدین صورت می گرفت از ایشان خواسته شد تا به مدرسه بیایند و در این مورد با هم گفتگو کنیم که مادرانشان  قصدشان از این مقایسه کمک بیشتر به دانش آموزان در جهت پیشرفت آنها بوده که ناغافل به او در جهت کمک به مشکلشان کمک می کرده اند ، ایشان پذیرفتند که دیگر مقایسه ای صورت نگیرد تواناییهای دانش آموزان را بیشتر بازگو کنند و با هم بیشتر صحبت کنند.

اما در مورد عوامل بعدی که عوامل درونی است و مربوط به خود دانش آموزان است که باید با خودشان صحبت می کردم در مورد علاقه شان به درس   باید تقویت می شد چون مطالعه ثمر بخش از دو عامل متاثر است که ۱-علاقه نسبت به مطالب درسی۲-کاربرد ماهرانه فنون مطالعه نسبت به مطالب درسی

با علاقمند به موضوع ، خود به خود بر آن تمرکز می کند ، بیشتر دقت می کند ، به راحتی مطالب را به حافظه می سپارد و بعدا هم خیلی راحت به خاطر می آورد.بنابراین از اهمیت درس کمی با آنها صحبت کردم از جمله اینکه با یادگیری  درس،که باعث آموزش مهارتهای زندگی می شود و به افزایش خلاقیت و نوآوری کمک می کند و آمادگیهای لازم برای زندگی را فراهم می کند . در نهایت از آنها خواستم با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن اهدافی که برایشان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه درس در خودشان شوق و علاقه ایجاد کنند زیرا علاقه داشتن به موضوع، باعث تمرکز می شود.

مارگریت کوریت می نویسد:”انسان در بحر اندیشه های خوشایند حافظه بهتری پیدا می کند و ذهن در حالت ارامی قرار می گیرد و میل به یادگیری را در خود به وجود می آورد.”

عدم آگاهی گامل با روشهای صحیح مطالعه عامل دیگر ایجاد عدم تمرکز بود که البته با پرسشنامه ای که در اختیار دانش آموزان گذاشته شد معلوم شد که بعضی از فنون مطالعه را اجرا می کنند مثل زیر مطالب مهم خط کشیدن و مرور اجمالی درس،روشهای دیگر مطالعه صحیح را برای دانش آموزان تبیین کردم از جمله تند خوانی ، عبارت خوانی، خواندن تجسسی(طرح سئوال های جزئی و کلی)، جدیت در مطالعه، استفاده از رهنما(انگشت،مداد و ..)

از دیگر اشکالات دانش آموزان در درس خواندن بلند خواندن بود که خواندن بلند باعث افزایش میزان ساعت مطالعه و خستگی و کاهش بازده است و در نتیجه امکان ایجاد حواس پرتی را زیاد می کند.از دانش آموزان خواسته شد با چشم مطالعه کنند زیرا مطالعه با چشم و دقت و تمرکز روی کلمات باعث یادگیری پایدارتر و طولانی تر و سرعت یادگیری را افزایش می دهد.از دانش آموزان خواسته شد به جای قدم زدن پشت میزشان بنشینند و مطالعه کنند.

عامل آخر افکار منفی است که این بدون برنامه ذهن را درگیر خود می سازند خیالبافیها از جمله این دسته از افکار هستندکه در مورد دانش آموزان تخیلات است که برایشان ناراحت کننده است .هر چند جلوگیری و توقف کامل این افکار وجود ندارد اما از آنجا که اغلب در کارهای فکری فرد موجب اشکال می شود و غالبا تمرکز فرد را به هم می ریزند لازم است با انواع تمرینات فکری تحت کنترل فرد قرار بگیرند از دانش آموزان خواسته شد ورزشهایی مثل شطرنج ،منچ،دارت انجام دهند . روانشناسان استفاده از تکنیک ایست را نیز در بروز حواس پرتی تجویز می کنند .در این روش هرگاه دانش آموز دچار مشکل حواس پرتی می شود به خودش فرمان ایست را می دهد تا جلوی هدر رفتن زمان را گرفته و بتواند به صورت مفید به مطالعه ادامه دهد

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان 

کسب نتایج  پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان  اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله راهکارهایی برای رفع بی توجهی در کلاس و تمرکز دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان

منابع

۱-قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلمان پژوهنده، ۱۳۸۳

۲-قائمی، علی، زمینه تربیت ، ۱۳۶۵

۳-عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، ۱۳۶۳

۴-اصغری پور، حمید، کلیات ابتدایی و مشاوره ، ۱۳۸۳

۵-سایت تبیان

۶-سایت زلال

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار پایه چهارم دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

68 + = 71