اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم در کودک بازمانده از تحصیل ایجاد انگیزه نمایم ؟

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم در کودک بازمانده از تحصیل ایجاد انگیزه نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم پیرامون مقوله چگونه توانستم در کودک بازمانده از تحصیل ایجاد انگیزه نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

دیباچه مطالب پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل

تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات جمع آوری شده

همکاران در جلسه شورای معلمان موارد زیر را از علل اصلی مشکلات به وجود آمده برشمردند که عبارتند از :

۱-   در ابتدا امر این خود من هستم که به اصل آموزش محیا اعتقاد و ایمانی ندارم و امکان پذیر نمی دانم .

۲-   محیا انگیزه ای برای یادگیری ندارد چون هیچ ارتباطی با زبان جدید نمی تواند برقرار کند .

انگیزه خود مهم ترین عامل در امر یادگیری می باشد انگیزش به نیروی ایجادکننده ، نگهدارنده و هدایت کننده رفتار گفته می شود و انگیزه به صورت نیاز یا خواست ویژه ای که انگیزش را موجب می شود تعریف شده است (سیف ،۱۳۸۴ ) .

مکاتب مختلف نظیر رفتارگرایی ، انسان گرایی و… نظریه های مختلفی از انگیزه ارائه داده اند .  یکی از نظریه های مربوط به انگیزش در روانشناسی پرورشی نظریه انگیزش پیشرفت[۱] یا نیاز به پیشرفت[۲] است .منظور از انگیزش پیشرفت یا انگیزش موفقیت میل به اشتیاق برای کسب موفقیت و شرکت در فعالیتهایی است که موفقیت در آنها به کوشش و توانایی شخصی وابسته است ( اسلاوین ،۲۰۰۶) .

دانش آموزان دارای انگیزش پیشرفت سطح بالا همواره می خواهند موفق بشوند و آن را انتظار می کشند و وقتی شکست می خورند کوششهای خود را دو برابر می کنند . به فعالیت ادامه می دهند تا موفق بشوند . واضعان اصلی نظریه انگیزش  مککلند [۳]، اتکینسون[۴]،کلارک[۵] و لوول [۶]می باشند.

نکته مهم این است که کسب موفقیت در تکالیف آسان برای افراد دارای انگیزش پیشرفت لذت بخش نیست بلکه کسب توفیق در تکالیف چالش برانگیز مهم و افتخارآمیز است . بنابراین من باید هم در محیا ایجاد انگیزه می نمودم و هم از آنجا که محیا از پایه اولی ها سه سال بزرگتر بود کاری می کردم که نسبت به آنان تکالیف چالش برانگیزتری  را انجام دهد و از موفقیت خویش احساس غرور و لذت نماید .

برای ایجاد انگیزه روشهای زیر پیشنهاد شده است و من تلاش نمودم به مرور انجام دهم:

  • هدف های آموزشی خود را در آغاز درس به یادگیرندگان بگویید و از آنها بخواهید تا برای خود نیز هدفهای یادگیری انتخاب کنند .
  • در شرایط مقتضی از تشویق های کلامی استفاده کنید .
  • از آزمونها و نمرات به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزش در یادگیرندگان استفاده کنید
  • از خاصیت برانگیزانندگی موضوعهای مختلف استفاده کنید و آموزش خود را با تجارب و موارد جالب همراه سازید .
  • مطالب آموزشی را از ساده به دشوار ارائه دهید .
  • هنگام آموزش مطالب تازه از مثالهای آشنا و هنگام کاربرد مطالب آموخته شده از موقعیت های تازه استفاده کنید .
  • علاوه بر توضیح و تشریح مطالب به طور کلامی ، تا آنجا که ممکن است از روشهای دیگر آموزشی نیز استفاده نمایید و دانش آموزان را به مشارکت در یادگیری تشویق نمایید .
  • از ایجاد رقابت و هم چشمی در میان دانش آموزان جلوگیری نمایید .
  • پیامدهای منفی مشارکت یادگیرندگان در فعالیت یادگیری را کاهش دهید.
  • به دانش آموزان مسائل و تکالیفی دهید که نه خیلی ساده و نه خیلی دشوار باشند.
  • از مشوق های درونی و بیرونی استفاده کنید .
  • تا آنجا که ممکن است مطالب درسی را به صورت معنی دار و در ارتباط با موقعیت های واقعی زندگی ارائه دهید و در حد امکان در انجام فعالیتهای آموزشی به یادگیرندگان آزادی عمل بدهید.

۳- آموزش با وایت برد محیا را به حال و هوای کلاس نمی برد . و او را غرق در فضای آموزش نمی کند .

۴-  از آنجا که محیا از همکلاسی های پایه اولیش سه سال بزرگتر است کار با وسایل آموزشی یادگیری در او ایجاد انگیزه نمی نماید و نیاز به آموزش جدی تری دارد .

۵-    چون محیا تنهاست با کسی احساس رقابت نمی کند و باید این رقابت در او ایجاد شود .

۶-    شناخت الگوهای تدریس . الگوهای تدریس چار چوب ویژه ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است و شناخت و آگاهی از عناصر و عوامل مذکور می تواند معلم را در اتخاذ روشهای مناسب تدریس کمک کند . در واقع جزء مهارتهای فنی و حرفه ای معلمان محسوب می شود و هنر معلم در کیفیت انتخاب و اجرای آنهاست .هر کدام از الگوها رویکرد متمایزی نسبت به تدریس دارند اما می توان گفت به هیچ وجه با هم متضاد نیستند و شاید بتوان در آنها نکات و عناصر مشترک تدریس را مشاهده کرد . که در این زمینه من باید بیشتر فعالیت و تمرکز بر روی الگوهای تدریس فردی می بود(هرگنهان و السون ،۱۳۸۶) . بنابراین مطالعاتی در زمینه الگوهای تدریس فردی نمودم

لگوهای تدریس فردی

این الگوها به دیدگاه فردی  توجه زیادی می کنند و درصدد هستند تا استقلال سازنده را در فرد تشویق نمایند تا افراد به طور فزاینده ای خود آگاه شوند و مسئولیت سرنوشت خودشان را بر عهده بگیرند این الگو بر رشدو شکوفایی افرادی که خودشان را درک می کنند و می توانند مسئولیت آینده شان را بر عهده بگیرند استوار است .

تدریس غیر مستقیم

کارل راجرز

این الگو ایجاد توانایی برای رشد خود را کانون توجه قرار می دهد و به دانش آموزان کمک می کند تا خودشان را بهتر درک نمایند و یاد بگیرند چگونه احساس خود و خودارزشمندی را در خود ایجاد کنند و برای یک زندگی سطح بالا تلاش نمایند .

آموزش خود آگاهی

فریتز پولز

اهداف اصلی ، درک خود و توانایی کشف برای افزایش رشد فردی است . حساسیت بین فردی و همدردی زیاد نیز در این الگو مهم هستند .

در کلاس درس

ویلیام گلاسر

درک خود و مسئولیت نسبت به خود و دیگران را به عنوان دو روی سکه رشد ، افزایش می دهد .

خودشکوفایی  

ابراهام مازلو

این الگو ، بر رشد درک خود و افزایش استعداد رشد فردی متمرکز می شود ، در روابط میان فردی ، همدلی و مسئولیت نسبت به دیگران هدفهای نهایی هستند .

سیستمهای مفهومی   

دیوید هانت

انعطاف پذیری و پیچیدگی فردی را در هردو مورد ، هم در تعامل با دیگران و هم در پردازش اطلاعات افزایش می دهد .

انتخاب راه حل یا راه حل ها

بنابراین با توجه به علل عنوان شده اساسی ترین علت ها برای مشکل به وجود آمده زبان مادری و بیگانگی با زبان رسمی کشور ،همچنین عدم انگیزه برای یادگیری در محیا بود که راه حل هایی به شرح ذیل ارائه گردید :

  • ارتباط محیا را با سایر دانش آموزان پایه اول در کلاسهایی نظیر ورزش و هنر بیشتر نمایم و او در این ساعات به کلاس اول برود و با آنها ارتباط برقرار نماید
  • برگزاری جلسه مشاوره ای با مادر محیا و تشریح وضعیت موجود و درخواست تشویق های زبانی از طرف مادر
  • برگزاری جلسه ای با دانش آموزان پایه اول و تشویق آنها به ارتباط با محیا در زنگهای تفریح و صحبت کردن به زبان فارسی و تکرار و تمرین دروس یاد داده شده با او در اثنای زنگ تفریح
  • انتقال کلاس درس از دفتر مدرسه به یکی از کلاس های درس که خالی می باشد و در آن از تخته سیاه استفاده شده است .
  • دادن مسئولیت های کوچک اما مهمی به محیا تا متوجه شود که فردی لازم می باشدو مورد توجه من است .
  • استفاده از شیوه های نوین تدریس نظیر روش های یادگیری در حد تسلط
  • این اندیشه که من نمی توانم یاد دهم و یا محیا نمی تواند یادبگیرد را از خود دور سازم .
  • ایجاد رقابت سالم بین محیا و سایر دانش آموزان از طریق بررسی هر روزه روند پیشرفت محیا و کلاس اولی ها و ابراز امیدواری که ما هم خواهیم رسید

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم  

کسب نتایج  پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم  

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله ایجاد انگیزه در کودک بازمانده از تحصیل اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم  

منابع و ماخذ :

۱- اسلاوین ،رابرت ایی (۲۰۰۶) .روانشناسی تربیتی – نظریه و کاربست . ترجمه سید محمدی  ، یحیی . تهران : نشر روان .

۲-  سایت مرکز پژوهشهای مجلس، متن مشروح گزارش «بررسی وضعیت پوشش تحصیلی و ریشه کن کردن بیسوادی در کشور»

۳-  سیف ، علی اکبر (۱۳۸۴).روانشناسی پرورشی .تهران: انتشارات آگاه ، چاپ سیزدهم

۴-  سیف ، علی اکبر (۱۳۸۵). روانشناسی پرورشی نوین . تهران : انتشارات دوران .

۵- قورچیان، نادرقلی (۱۳۸۵) . جزئیات روشهای تدریس . تهران : انتشارات فراشناختی اندیشه .

۶-  هرگنهان و السون (۱۳۸۷). روانشناسی پرورشی نوین . ترجمه : سیف ، علی اکبر . تهران : نشر دوران .

۷- هرگنهان و السون (۱۳۸۶). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری . ترجمه: سیف ،علی اکبر . تهران:نشر دوران .

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار دبستان پایه سوم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

58 − = 51