اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم از طریق تلفیق درس قرآن با هنرمیزان فعالیت و مهارت در روخوانی دانش آموزان را افزایش دهم ؟

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم از طریق تلفیق درس قرآن با هنرمیزان فعالیت و مهارت در روخوانی دانش آموزان را افزایش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم پیرامون مقوله چگونه توانستم از طریق تلفیق درس قرآن با هنرمیزان فعالیت و مهارت در روخوانی دانش آموزان را افزایش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

دیباچه مطالب پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان

آشنايي با مفهوم برخي از پيام هاي قرآن؛

شناخت و تقويت استعدادهاي دانش آموزان در گرايش هاي گوناگون آموزش قرآن.

محتواي آموزش قرآن در دوره ابتدايي با توجه به جامعيت آموزش قرآن و اصول حاکم بر اين آموزش، که مهم ترين آن جذاب و دلپذير بودن محتوا و روش هاي تدريس با تاکيد براستفاده ازهنر براي دست يابي هرچه بيش تر به پيامدهاي عاطفي آموزش است. محتواي آموزش قرآن در دوره ابتدايي از بخش هاي زير تشکيل مي شود:

۱- استماع سوره ها و آيات کتاب درسي از نوار آموزشي: تلاوت زيباي قرآن از جاذبه هاي هنري قرآن کريم است که همه افراد را درسنين مختلف به سوي خود جذب مي کند. از سوي ديگر در آموزش هايي که به نوعي با آموزش زبان ارتباط دارد، مهم ترين و اولين گام، شنيدن است. شنيدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن مهارت هاي اصلي زبان آموزي است. از اين رو اهميت شنيدن به عنوان اولين گام آموزش قرآن روشن مي شود. بهره گيري از استماع سوره هاي قرآن، اين فرصت را پيش مي آورد تا آموزش قرآن قبل از توانايي دانش آموزان در خواندن صامت ها و مصوت ها، آغاز شود. نکته قابل ذکر در آموزش  قرآن اين است که استماع تلاوت زيباي قرآن، هم طريقت دارد و هم موضوعيت؛ طريقت دارد زيرا صوت زيباي قرآن فضاي شورانگيز و دلپذيري را فراهم مي آورد که مملو از خاطرات و معنويت است. اين فضا به کلاس قرآن روحانيت خاصي مي بخشد و کام و جان کودکان را از حلاوت کلام وحي، آکنده مي سازد. شنيدن صوت زيباي قرآن در کلاس درس و فضاي يادگيري، انحصار نه چندان مطلوب شنيدن آيات الهي در مراسم خاصي همچون عزا و سوگواري را مي شکند و به طور طبيعي، به کودکان مي آموزد که صوت زيباي قرآن در همه زمان ها و مکان ها، روح بخش آدمي است و ديگر ايشان هرگاه بهترين نغمات قرآني را مي شنوند، خاطره ناگوار از دست دادن عزيزانشان را به خاطر نمي آورند. همچنين هم خواني دسته جمعي دانش آموزان به همراه نوارآموزشي موجب شور و شوق آن ها گشته و بهره گيري از گوش که تقريباً درآموزش و پرورش دوره ابتدايي ما به فراموشي سپرده شده است، احيا مي شود.

موضوعيت دارد زيرا يکي از هدف هاي فراموش شده درآموزش هاي رايج قرآن کريم؛ قرائت به شيوه صحيح و زيبا و با صوت و لحن عربي است. اين هدف بايد مورد توجه باشد و به تدريج در آموزش قرآن جاي خود را باز کند. در اين ميان، استماع صوت صحيح و زيباي قرآن، بهترين، ساده ترين و عمومي ترين روشي است که امکان دست يابي به اين هدف را دراختيارعموم فراگيران قرار مي دهد. توليد نوارهاي آموزش قرآن همراه کتاب از پايه اول ابتدايي تا پايان دوره متوسطه و استفاده از آن درکلاس درس از برنامه هاي راهبردي گروه قرآن است که بحمدالله تاکنون در کنار تأليف هر کتاب جديدي، نوار آموزشي آن نيز توليد شده و دراختيار مدارس قرار گرفته است، تا به عنوان يک وسيله آموزشي، و نه فقط کمک آموزشي، در متن فرآيند ياددهي – يادگيري قرار گيرد.

۲- روخواني آيات قرآن کريم: دانش آموزان براي دست يابي به مهم ترين هدف آموزش قرآن در دوره ابتدايي، از پايه اول تا پايه پنجم، کلمات، عبارات، آيات وسوره هاي جزء سي ام قرآن کريم را روخواني مي کنند. اين فعاليت، بر اساس سوادآموزي فارسي و با استفاده از رسم الخط آموزشي از پايه اول ابتدايي آغاز مي شود و تا پايان دوره پنجم ادامه مي يابد. روخواني دانش آموزان از، بخش خواني کلمات و عبارات به صورت دسته جمعي، آن گاه به صورت فردي با اشاره معلم به صامت ها و مصوت ها و سپس بدون اشاره معلم آغاز مي شود و با شمرده خواني ادامه مي يابد تا به خواندن معمولي و روان خواني برسد. سير و طول زماني اين مسير براي دانش آموزان با توجه به استعدادهاي آنها متفاوت است. برخي سريعترو برخي آهسته تر اين مسير را طي مي کنند. از اصول حاکم برآموزش قرآن، توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان و عدم سخت گيري هاي بي جا نسبت به آنهاست. در آموزش روخواني، لوحه هاي آموزشي جايگاه و نقش ويژه اي دارند. اين لوحه ها به شيوه هايي که در کتاب هاي راهنماي معلم پايه هاي مختلف توضيح داده شده است، استفاده مي شود .در فرآيند ياددهي – يادگيري روخواني قرآن کريم، نقش عمده و فعال برعهده خود دانش آموزان است و آموزگار بيشترين نقش راهنما و هدايت گري را برعهده دارد.

۳- پيام هاي قرآني:

پيام هاي قرآني، عبارات يا آيات معمولاً کوتاه، شعار گونه و حکمت آميزي از قرآن کريم است که ضمن برخورداري از زيبايي و بلاغت، مفهوم ارزشمند اخلاقي، تربيتي، اعتقادي و اجتماعي خاصي را دارد. آشنايي با پيام هاي قرآني نيزهم طريقيت دارد وهم موضوعيت؛ طريقيت دارد زيرا در درس قرآن به ويژه در دوره ابتدايي به اقتضاي موضوع و هدف هاي آموزش مورد نظر، امکان درک معنا و مفهوم موضوع يادگيري براي دانش آموزان، کم تر فراهم مي شود. به طور کلي، اين امرمي تواند يک نقص محسوب شود و حتي از نظر روان شناسي يادگيري، برخي پيامدهاي نامطلوب داشته باشد.

براي مثال گاهي گزارش مي شود که دانش آموزان، آموزش قرآن را با علاقه و انگيزه خوبي آغاز مي کنند، ولي به تدريج از اين انگيزه کاسته مي شود. يک علت اين امر مي تواند عدم برقراري ارتباط معنايي بين دانش آموز و موضوع يادگيري باشد. درک معناي پيام هاي قرآني و برقراري ارتباط با موضوع پيام و گفت و گوي فعال و دو سويه ميان آموزگارو دانش آموزدرباره موضوع پيام، بهترين فرصت را در درس قرآن براي رفع نقص مذکور فراهم مي آورد و دانش آموز به وسيله درک معناي پيام ها با سخنان خدا در قرآن آشنا شده و مي آموزد که خدا در قرآن مطالب بسيار شيرين، ارزنده و مفيدي حتي براي کودکان بيان داشته است. بديهي است، اين تلقي از قرآن کريم در کنار زمينه هاي بسيار مناسب و مساعد اجتماعي و فرهنگي جامعه براي يادگيري قرآن، بسيارمفيد و ارزشمند است. يکي از هدف هاي آموزش جامع قرآن کريم، آشنايي با معارف انسان ساز آن است و يکي از بهترين راه هاي اين آشنايي در دوره ابتدايي، بيان اين معارف در قالب پيام هاي قرآني است. مفهوم پيام هاي قرآني عموماً در قالب تصاوير جذاب، داستان هاي کوتاه، شعر و قطعات ادبي مناسب ارائه مي شود تا هرچه بيش تر مورد توجه دانش آموزان قرارگيرد. هر چند که دانش آموزان در دوره ابتدايي عمدتاً در صدد فراگيري مهارت روخواني و قرائت قرآن هستند، ولي طرح پيام هاي قرآني مانع از آن است که دانش آموزان گمان کنند که قرآن و آموزش آن مجموعه اي از مطالب مقدس و الهي است که بايد نحوه خواندن آن را آموخت، ولي از آن ها هيچ معنا و مفهومي عايد ما نمي شود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان  اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم 

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله  افزایش مهارت در روخوانی دانش آموزان اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم

فهرست منابع و مآخذ

  1. قرآن مجید.
  2. احمدی، سید مهدی(۱۳۸۵)، آموزش روخوانی و روان خوانی ، ساری: شلفین، چاپ سوم.
  3. ارکانی بهبهانی حائری، محمود(۱۳۷۹)، فرهنگ تربیت فرزند در اسلام ، قم: پیام مهدی(عج)، چاپ اول. ۴٫ اسرار، مصطفی(۱۳۷۳)، دانستنی های قرآن ، تهران: محیا، چاپ ششم.

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار ابتدایی پایه ششم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 1 = 2