اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستیم با استفاده از روش نمایش خلاق دانش آموزان را به درس ریاضی و فارسی ترغیب نماییم؟

اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستیم با استفاده از روش نمایش خلاق دانش آموزان را به درس ریاضی و فارسی ترغیب نماییم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۰ صفحه

اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم پیرامون مقوله چگونه توانستیم با استفاده از روش نمایش خلاق دانش آموزان را به درس ریاضی و فارسی ترغیب نماییم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

دیباچه مطالب پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی

راه حل‌های پیشنهادی 

پس از گردآوری داده­های لازم از طریق مطالعه کتاب‌ها، مجلات و تحقیقات انجام شده، پرسش­نامه­ها، مصاحبه با دانش­آموزان و مشاهده­ی کلاس همکاران، به تجزیه و تحلیل آن‌ها پرداخته، ضمن تبادل تجربه با همکاران به راه حل­های پیشنهادی زیر دست یافتم:

  1. پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری  از طریق نمایش خلاق

میرزا بیگی (۱۳۸۹) معتقد است تا چیزی را خوب نبینیم نمی­توانیم به خاطر آوریم، پس باید در ابتدا خوب دیدن را آموزش دهیم. برای خوب دیدن و خوب شنیدن، حضور ذهنی کامل و کنجکاوی لازم است. تمرکز حواس، ذاتی یا ارثی نیست بلکه اکتسابی بوده و هر فردی می­تواند دارای تمرکز و دقت باشد، فقط باید راه و روش آن را یاد بگیرد، به کار ببرد و این مهم اتفاق نمی­افتد مگر آن که راه­کارهای لازم جهت پرورش دقّت و تمرکز پیش­روی فرد قرار گیرد.

  1. اجرای بازی­های نمایشی و تمرینی هدفدار 

فضلی­خانی(۱۳۸۶) معتقد است که در بازی، روابط اجتماعی دانش­آموزان، مشارکت پذیری، اعتماد و روحیه­ی تعاون تقویت می­شود. بازی، رشد فرآیندهای یادگیری هم­چون مشاهده، تجربه آموزی، حل مسأله و خلاقیت را در دانش­آموزان تقویت می­کند و مهمتر از همه، یادگیری را برای دانش‌آموزان لذّت­بخش می­سازد. رضوانی(۱۳۸۷)  و ابراهیمی(۱۳۸۵) نیز، چنین تجربه­ای را کسب کرده بودند که، اجرای بازی­های تخصصی، تأثیر بسزایی در میزان یادگیری درس فارسی و ریاضی دانش آموزان دارد.

  1. ایجاد شادی و نشاط در زنگ فارسی و ریاضی

فضلی­خانی(۱۳۸۶) معتقد است که لازمه­ی هر شروعی، ایجاد ارتباط مطلوب و فضاسازی است. نقطه شروع به هنرمندی خاص نیاز دارد تا انگیزه­ای توأم با هدفمندی و نشاط در دانش­آموزان به وجود آورد. وی با اقتباس از بهار الانوار می گوید: «هنگامی که دل­ها نشاط یافتند، علم و کمال را در آن­ها به ودیعه بگذارید و هرگاه از نشاط تهی و گریزان شدند، آن­ها را وداع کنید؛ زیرا دل­ها در چنین حالتی آماده­ی فراگیری علم نیستند.» عزیزخانی(۱۳۸۸) نیز پس از انجام پژوهش خود، به این نتیجه رسیده بود که با ایجاد محیط شاد، می­توان علاقه­مندی دانش­آموزان را به درس  ، افزایش داد.

۴. استفاده از طرح­های ابتکاری جهت پرورش خلاقیت دانش­آموزان در دروس    

کفاشی(۱۳۸۲) در نتایج حاصل از تحقیق خود، بر این عقیده است که، پرورش استعدادهای درخشان و خلّاق در هر دوره ای از تاریخ، هدف مدارس بوده است. چرا که افراد خلّاق کسانی هستند که پیشرفت‌های عظیم علوم گوناگون مدیون کوشش‌های آن‌هاست و آن‌ها هستند که پیشرفت تمدن را در همه­ی جوامع بشری به عهده دارند. برای آن که بتوانیم قدرت تصور دانش‌آموزان را پرورش دهیم و تصاویر مثبتی از آینده ی خلّاق داشته باشیم، باید خلّاقیّت آن‌ها را پرورش دهیم.

انتخاب راه حل‌ها      

انتخاب چندین راه حل از میان راه حل­های پیشنهادی گوناگون، نیاز به دقّت خاصی داشت. از این رو، به جا و شایسته دیدم، قبل از انتخاب راه حل­ها، بار دیگر اهداف آموزش   دوره­ی ابتدایی را بررسی کنم. بدون شک، میزان موفقیت و تغییری که در وضعیت موجود حاصل می­شد، بستگی به قدرت و توان اثربخشی راه حل­ها داشت. بر این اساس، با دقّت و توجّه به اهداف آموزش   دوره ابتدایی از میان راه حل­های پیشنهادی، برخی از آن­ها را انتخاب نمودم. قابل ذکر است، بعضی از راه حل ها که با یکدیگر مرتبط بودند را، در هم ادغام کرده و در قالب یک راه حل ارائه نمودم. هم چنین، در بطن هر کدام از راه حل­های زیر، یک یا چند هدف آموزش  فارسی و ریاضی نهفته شده بود و انجام آن­ها نیز، ترتیب زمانی نداشت. چرا که هر کدام به نوعی به یکدیگر مرتبط و در هم تنیده شده بودند. راه حل های انتخابی به شرح زیر است:

برای پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری  از طریق نمایش خلاق یکی از دروس بخوانیم را به نام بخوانیم انتخاب کردیم و از طریق ایفای نقش و نمایش خلاقه به دانش آموزان آموزش دادیم که شرح آن در زیر توضیح داده شده است:

گام اول: گرم کردن گروه

معلم پس از ورود به کلاس از دانش آموزان می پرسد : اگر کفش هایتان بال داشتند چه می کردید؟

پاسخ های هر گروه را روی تخته سیاه می نویسد و مسیر هر پاسخ را به سمت زیارت امامان معصوم  هدایت می کند و به بچه ها توضیح می دهد که مرقد امام هشتم ما حضرت امام رضا(ع) در یکی از شهر های کشور عزیزمان ایران و در مشهد است و … .   سپس به دانش آموزان می گوید الان می خواهیم داستان زیارت زینب به همراه مادرش را به صورت نمایش اجرا کنیم.

گام دوم: گزینش شرکت کنندگان

 با توجه به خصوصیات و علاقه ی آنها نسبت به ایفای نقش, آموزگار افراد را انتخاب می نماید. علی از گروه ۵ عهده دار نقش مادر, رضا از گروه ۳ عهده دار نقش دختر, حسن از گروه ۱ به عنوان قصه گو انتخاب می شوند.

معلم:بچه ها حالا تا دوستانتان خود را آماده ی نمایش می کنند,شما در مورد سؤالاتی که می پرسم فکر کنید. تا به حال به کجاها برای زیارت رفته اید؟ به همراه چه کسانی به زیارت رفته اید؟ و سؤالاتی درباره ی زیارت از دانش آموزان می پرسیم و می خواهیم اگر خاطره دارند بیان کنند.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم

کسب نتایج  پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله استفاده از روش نمایش خلاق در درس ریاضی و فارسی اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم

منابع مآخذ

۱ـ خلاقيت  ، جرج پوليا، ترجمه پرويز شهرياري انتشارات فاطمي.

۲ـ روش تدريس ریاضی و فارسی ، محمد بهروش ـ علي‌اكبر جعفري ـ علي‌اضغر دانش‌فر.

۳ـ مجلات رشد   نشر به وزارت آموزش و پرورش.

۴ـ هاوسون وب ويلسون (۱۹۸۶)   مدرسه در دهه ۱۹۹۰ ترجمه ناهيد ملكي، نشر مركز.

۵ـ مقاله نقدي بر روش‌هاي آموزش مقدمات   مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۶ـ گويا زهرا، تغيير محتواي برنامه درسي   مدرسه مجله رشد آموزش رياضي.

۷ـ مجموعه مقالات دومين كنفرانس آموزش   كشوري، كرمانشاه.

۸ـ مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس آموزش   كشوري، مشهد.

۹ـ رحماني، مهدي، اهداف آموزش   چيست؟

۱۰ـ تبريزي، غلارضا، ناتواني در يادگيري   دانش‌آموزان ابتدايي.

برای دانلود اقدام پژوهی معلم ابتدایی پایه دوم و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

27 + = 37