اقدام پژوهی دبیر فلسفه پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله روش تدریس ایفای نقش و نمایش درس را برای دانش آموزان جذاب نمایم ؟

اقدام پژوهی دبیر فلسفه پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله روش تدریس ایفای نقش و نمایش درس را برای دانش آموزان جذاب نمایم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۵ صفحه

اقدام پژوهی دبیر فلسفه پیرامون مقوله چگونه توانستم بوسیله روش تدریس ایفای نقش و نمایش درس را برای دانش آموزان جذاب نمایم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر فلسفه می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر فلسفه را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر فلسفه موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

دیباچه مطالب پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس

راهکار های پیشنهادی

۱-قبل ازتدريس هربخش ازكتاب فلسفه ومنطق به دانش آموزان گفته شوددرس جديدرادرمنزل روزنامه وارمطالعه نمايند.اگرملاحظه كرديدكه دانش آموزان ممكن است اين كارراانجام ندهندقبل ازشروع تدريس خوددركلاس ۵دقيقه زمان رابراي مطالعه درس جديددراختياردانش آموزان قراردهيد.

۲-درموقع حضوردركلاس درس يك ياچندكتاب فلسفي ومنطق كه باعث شودبامنابع ومآخذاين علوم آشناشوندباخودبه كلاس بيآوريم.وآنهاراطوري روي ميزبچينيم كه آنهاراببينند وبعددر اختياردانش آموزان بگذاريم تابانام نويسندگان ويامترجمان،فهرستهاومتن كتاب آشناشوندوسعي كنيم كتابهايي رابيآوريم كه متن آنهاساده باشدتاآنهاراجلب كندوانگيزه اي شودبراي تحقيق ومطالعه ي بيشتراين دروس .

۳-قبل ازتدريس حتماًارزشيابي آغازين رابصورت سؤالات كتبي ياشفاهي انجام دهيم وبااطلاع ازيادگيري وفهم درس قبلي كارتدريس درس جديدراآغازكنيم وچنانچه بعضي ازدانش آموزان دچارمشكل هستند مباحث رابراي آنها بصورت خلاصه ومفيد توضيح وشرح دهيم البته اينكار مي تواند توسـط دانش آموزان ديـگرنيزانجام شـود .يعني خـود دانش آمـوزان اشكـالات يكديگررارفع نمايندكه اينكارمي تواندباسؤالاتي كه شماازآنهامي كنيدتحقق يابدبه اين وسيله هم دانش آموزان درامرتدريس مشاركت دارندوهم رفع اشكال صورت مي گيردومعلم فقط دركلاس وظيفه نظارت كننده وتسهيل گرراخواهدداشت وچنانچه دانش آموزي مشكل داشت نسبت به هدايت اواقدام كند.

۴- دربعضي جلسات تدريس خودبراي رواج فرهنگ تفكروانديشه ومهارت بكارگيري اين دوخصوصيت درميان دانش آموزان پيامهايي ازقرآن،نهج البلاغه، صحيفه ي سجاديه،سخنان كوتاه بزرگان،شعراو…. رابرروي تخته سياه بنويسيدويابه دانش آموزان پيشنهاددهيدكه بعنوان يك تحقيق اينكارراانجام دهندوقبل ازحضورشمادركلاس آنراروي تخته بنويسندوهركس كه اين خلاقيت راازخودش نشان دادبه عنوان نمره ي مستمركلاسي امتيازي داده شودوياپيامهابصورت پوستروياچارت دركلاس نصب شودوهرچندمدتي آنهارابامتنهاي جديدتعويض كنند.

۵-درروش تدريس ازوسايل كمك آموزشي كه باعث جلب توجه دانش آموزان ويادگيري بهتردانش آموزان مي شودبهره ببريد.بهترين وسايل كمك آموزشي وسايلي هستندكه ساده باشندوقابل استفاده دانش آموزان مانند:كارتهاي درسي،چارت، لوح و………… اين وسايل رابه دست دانش آموزان بدهيدوازآنهابخواهيدكه ازاين وسايل استفاده كنند.

۶-مي توانيددركلاس ازنوارهاي موسيقي آرام ومناسب براي ايجادجوصميمي بهره ببريد.

۷-پيشنهادبيست وچهارم:درموقع تدريس مسائل فلسفي ومنطقي رابه نمونه هايي اززندگي ومسائل اخلاقي واعتقادي وفرهنگي ارتباط دهيدتا بااستفاده ازآن مهارتهاي زندگي رادردانش آموزان تقويت وياايجادكنيم وتجربيات شخصي وفردي خودوديگران رابراي آنها تبيين كنيدالبته نه بصورت پندواندرز…… (۸)

۸-یکی ديگر ازروش تدريس هاي فعال استفاده ازروش نمايش مي باشد.اين روش مخصوصاًدربخش تدريس مي تواندثمربخش باشديعني دانش آموزان متن رابصورت نمايش نامه به اجرادرمي آورندالبته موقعي نتيجه مطلوب حاصل مي شودكه شما شيوه انجام اين كاررابه آنهاآموزش داده باشيد.

اجرای راه حل جدید و نظارت بر آن  :

پس از بررسی راه حل های پیشنهادی بهترین راه حل را که به نظرم جذاب ترین آنها بود در مورد یکی از درس های سخت فلسفه به نام سقراط به کار بستم.و از طریق نمیش و ایفای نقش آن را به دانش آموزان آموختم که مراحل آن در زیر آورده شده است:

مراحل الگوي ايفاي نقش

مرحله اول : انتخاب موضــوع

شناسايي وانتخاب موضوع اولين قدم براي الگوي ايفاي نقش است و انتخاب آن به دو صورت انجام مي‏شود : موضوع درس ( مورد تدريس ) يا موضوعات دلخواه كه دانش آموزان كلاس بر اساس علايق خود انتخاب مي‏كنند در هر دوصورت ، بايد ابعاد گونگون آن تشريح و به كليه فرگيرندگان تفهيم گردد تا ايفگران نقش‏ها ، مفهوم اصلي را درك كنند . در اين مرحله ، موارد زير بايد رعايت شود :

واضح و روشن كردن موضوع ، به نحوي كه براي همه قابل فهم باشد .

موضع كلي ، مورد علاقه وتوافق بچه‏ها باشد .

موضوع داراي اهداف مهم اجتماعي باشد .

موضوع قابل اجرا و در ساختار الگوي ايفاي نقش قابل بحث باشد.

واؤه‏هاي موجود در موضوع تعريف و مشخص گردد .

موضوع جذاب و متناسب با توانايي‏هاي ذهني و رواني دانش آموزان باشد .يادگيري ارتباطي دو طرفه و تعاملي است و بديهي است كه گر يادگيرندگان منفعل باشند ، امكان يادگيري به وجود نخواهد آمد. در اين روش ، همه افراد نقش‏دارند و بايد در موعد مقرر نقش خود را ايفا كنند و سپس به صورت فعال در جريان آموزش به فعاليت بپردازند.

مرحله دوم : نوشتن نمايش نامه

نگارش نمايش نامه‏ ، پيكره اصلي الگوي ايفاي نقش است . در اين مرحله ، كليه فعاليت‏ها از شروع تا پايان به صورت محاوره‏اي نوشته مي‏شود و دانش آموزان با كمك و همكاري مربي ، مراحل را مي‏نويسند . اهداف اصلي موضوع درس بايد در يكايك مراحل گنجانده شود . رعايت ارزش‏هاي اجتماعي و پرهيز از عادت‏هاي نامطلوب و محتواهاي نامناسب الزامي است . بنابراين ، محتواي اصلي در ايفاي نقش ، همين مرحله است وپيام اصلي درس بايد در اين قسمت مطرح واز طريق اجراي آن به دانش ‏آموزان منتقل شود . دانش‏ آموزان بايد راه‏كارهاي اجرايي را در مراحل بعد اجرا كنند . در اين مرحله ، رعايت توان دانش آموزان ، اطلاعات و زمينه‏هاي فكري آنان اهميت بسيار دارد .

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس  اقدام پژوهی دبیر فلسفه

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس  اقدام پژوهی دبیر فلسفه

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس  اقدام پژوهی دبیر فلسفه

کسب نتایج  پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس  اقدام پژوهی دبیر فلسفه اقدام پژوهی دبیر فلسفه

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس اقدام پژوهی دبیر فلسفه

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله جذابیت درس فلسفه با تغییر روش تدریس  اقدام پژوهی دبیر فلسفه

منابع قابل استفاده :

– الیس ، سوزان ووالن . آشنایی با یادگیری از طریق همیاری ،ترجمه طاهر رستگار ومجید ملکان،نشرنی ، تهران ،چاپ هفتم ،۱۳۸۲

– بروس ، چویس،ویل ،مارشال ،الگوهای تدریس ۲۰۰۰ ، ترجمه محمد رضا بهرنگی ، نشر کمال تربیت تهران ،چاپ اول ،۱۳۸۰ .

– شعبانی ، حسن ، مهارت های آموزشی ، روش ها وفنون تدریس ، انتشارات سمت ، تهران ،۱۳۸۴ .

– حایری زاده ، قاسم خان ، سودابه ، محمد حسین ، یادگیری از طریق همیاری ، نشرنی ،تهران ، چاپ چهارم ، ۱۳۸۴ .

– کرامتی ، محمد رضا ، الگوهای برتر تدریس ، یادگیری مشارکتی ، نشر فراانگیزش ، مشهد ،چاپ دوم ،۱۳۸۴ .

– رقابت یا رفاقت در کلاس ، مجله روانشناسی تربیتی ، دانشگاه تهران ، سال سی ویکم ، شماره ۲ ، پاییز وزمستان ۱۳۸۰ . ۲۹

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر فلسفه و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

دیدگاهی بنویسید

+ 1 = 7