اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم رفتارهای نادرست و ناشایست دانش آموزم را اصلاح کنم ؟

اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم رفتارهای نادرست و ناشایست دانش آموزم را اصلاح کنم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۸ صفحه

اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان پیرامون مقوله چگونه توانستم رفتارهای نادرست و ناشایست دانش آموزم را اصلاح کنم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت طرح تدبیر

تیم تخصصی جام دانش یکی از بهترین گروه های تخصصی پیرامون مقوله تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

دیباچه مطالب پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

چکیده و مقدمه موضوع پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

بیان مسئله پژوهش پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

شرایط و توصیف وضعیت حاضر پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

جمع آوری داده ها و شواهد یک پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم

تجزيه و تحليل وتفسيرها:

حامد كودكي است كه در گوشه كلاس مي نشيند با صداي بلند خود را معرفي مي كند. ديگران را مسخره مي كند، بيشتر مواقع سرش درد مي كند .حتي با معلم خود لج باز است و مزاحمت ايجاد مي كند. حامد بد اخلاق است از نظر درسي ضعيف است . بي حوصله ا ست . بهداشت فردي را رعايت نمي كند. پررواست .  به ديگران حسودي مي كند.

با بررسي رفتار هاي حامد اين سوال ايجاد گرديد كه چرا حامد اين چنين مي كند؟ هدف حامد از اين كارها چيست؟ حامد با اين كارها مي خواهد چه بگويد؟ چه عللي باعث شده كه حامد خود را به اين صورت مطرح كند.

به نظر مي رسد زمان خاصي براي بروز نا بهنجاري هاي حامد وجود ندارد واو در موقعيت هاي مختلف از خود رفتارهاي نا بهنجار را نشان مي دهد . واز اينكه نظم كلاس به هم مي خورد واقعاً ناراحت كننده است . ولي تحقيقات متعددنيز نشان مي دهند كه با كودك بايد با ملايمت ومحبت رفتارنمود . ونبايد دانش آموزان تنبيه يا تحقير شوند.

واقعيت اين است كه من خودم گير كرده بودم كه چكار بكنم . چند بار پيش مدير مدرسه فرستادم . مادرش را به مدرسه دعوت كردم ، چندين بار تذكر دادم .ولي هيچ كدام مشكل را حل نكرد. تمامي معلمين و مادر حامد عقيده داشتند كه اورا به حال خود رها كنم . چون استدلال مي كردند كه حامد اصلاح شدني نيست . اما من به سراغ يكي از روانشناسان شهرستان علی آباد رفته ومسئله را با ايشان در ميان گذاشتم . سپس مسئله را با دو تن از مشاوران در ميان گذاشتم . آنها را هنماييهاي لازم جهت تغيير رفتار حامد ارائه نمودند. سپس به دنبال كتابهاي روانشناسي رفتم تا ببينم مشكل چيست ؟ وچگونه مي توانم مشكل را حل نمايم؟ با صحبتهايي كه  با مادر حامد انجام دادم. فهميدم كه والدين حامد ، با ايشان بد رفتاري مي كنند . وبه خواسته هاي او چندان توجهي نمي كنند وبعد از حامد كه برادرش متولد شده است . والدين حامد بيشتر به برادرش سرگرم شده اند واورا فراموش كرده اند . بنابراين حامد مورد بي مهري والدين قرار گرفته است . در نتيجه حامد به خاطر ناكامي در جلب محبت ، مجبور شده است . به پرخاشگري ولج بازي دست بزند . اين عمل خود ، دوباره روابط والدين را با ايشان تيره تر كرده است . و در نتيجه به حامد بر چسب هاي منفي متعددي توسط والدين زده شده است . به اين ترتيب يك كودك معصوم ، به يك فرد نابهنجار تبديل شده است . وقتي چنين كودكاني به مدرسه مي روند . در مدرسه نيز موردي بي مهري اولياء مدرسه قرار مي گيرند و بيشترسعي مي كنند ازدست چنين دانش آموزي خلاص شوند ودر مدرسه نيز برچسبهاي منفي به كودك زده مي شود و به اين ترتيب سر نوشت كودك تغيير مي كند وبه احتمال زيادبه بچه هاي خياباني مي پيوند ند چون چنين كودكاني فقط در ميان كودكان خياباني جايگاهي  دارند . و در نهايت علاوه از مشكلات فردي ، مشكلات اجتماعي نيز افزايش مي يابد. به اين ترتيب براي حل مشكل بايد از يك جايي آغاز مي كردم . تا با ايشان بتوانم رابطه دوستي بر قرار نمايم تا به ايشان بفهمانم كه ايشان نزد من طرد شده نيست. ولي من نمی توانستم بطور مستقيم به او بگويم كه مي خواهم با تو دوست شوم . اولين قدم پيدا كردن ويژگي هاي مثبت حامد بود من با مطا لعه كتابهاي روانشناسي ورا هنمايي همكاران ومشاوران ، فهميدم كه ابتدا بايد نگرش حامد را نسبت به خود و معلم ووالدين او تغيير دهم . براي اينكار بايد نكات مثبت حامد را پيدا مي كردم وتغيير تگرش را از نقاط قوت او شروع مي كردم . حامد به خاطر اينكه بعد از او برادرش به دنيا آمده بود و والدينش از روي نا آگاهي به وي بي توجه شده بودند وحامد براي جلب توجه والدين رفتارهاي نابهنجاررا پيشه خود ساخته است .به همين خاطر بنده اولين كاري كه انجام دادم ايشان را به عنوان سرگروه يكي از گروهها انتجاب نمودم. اما اعضاي گروه حامد از اين كار من ناراحت شدند ومي گفتند كه حامد آنهارا اذيت خواهد كرد . ولي بنده اعضاي گروه را قانع كردم كه ما از قبل نمي توانيم در مورد كسي داوري كنيم. اتفاقاً به نظر من با توجه به شناختي كه از حامد دارم فكر مي كنم حامد شايستگي  سرگروهي را دارد و به شكل بهتري گروه را رهبري خواهد كرد . من با اين حرفها مي خواستم احساس مسئوليت وهمكاري را در ايشان شكوفا نمايم .ولي با اينحال حامد با اعضاي گروه  در گير بود . ولي من آنها را به آرامش دعوت مي كردم سپس مادر حامد را به مدرسه دعوت كردم واز ايشان خواستم كه بين فرزندان فرق نگذارند وبه حامد بيشتر توجه ومحبت تمايد وبا ايشان بد رفتاري نكنند.در گام بعدي چون ايشان صداي نسبتاً خوبي داشت به همين خاطر معمولاً از ايشان مي خواستم شعرهاي كتاب فارسي را با صداي رسا وبلند بخواند ومعمولاً ايشان  را تشويق مي نمودم كه صداي خيلي خوبي دارد. وهمچنين اگر رفتار خوبي از ايشان ديده مي شود مورد تشويق قرار مي گرفت . تا رفتارهاي مثبت او تقويت شود درس رياضي حامد نسبتاًخوب شده بود در حل مسائل رياضي بيشتر از او استفاده مي گرديد. حامد وقتي به جلو مي آيد معمولاً شكلك در مي آورد يا  زبان خود را بيرون مي آورد با توجه زياد به حامد و بر خورد ملايم وصميمي با او وتقويت نكات مثبت ايشان ، رفته رفته رفتارهاي منفي او كاهش مي يافت ودرسش نيزنسبت به گذشته بهتر مي شد. به همين علت حامد را مبصر كلاس نمودم ومسئوليت اورا بيشتر كردم . حامد از اين كار من خیلي خوشحال شد. به روي خود نياوردم. ولي احساس كردم كه او ديگر ترس از اينكه سرش درد خواهد كرد رااز سرش بيرون كرده است . بعد از چند روز بطورخصوصي از حامد در مورد سردردش پرسيدم . ايشان جواب داد كه سردردش خوب شده است . وبه اين ترتيب ،با تشويق به موقع ومداوم ، توجه زياد ورها نكردن دانش آموزان به حال خود، محبت كردن به دانش آموزان جهت ايجاد نگرش مثبت به ديگران ، تقويت نكات مثبت جهت تغيير نگرش نسبت به خود ، ايجاد انگيزه با دادن جايزه جهت تقويت درسي ، استفاده از والدين جهت تغيير نگرش حامد نسبت به آنان ، مسئوليت دادن جهت تقويت نكات مثبت وي، صبرو حوصله ودلسوزي نسبت به دانش آموزان باعث گرديد كه رفتارهاي ايشان تا حد زيادي بهبود يابد.

انتخاب راه جدید به صورت موقّت

برای رفع اختلالات رفتاری ، ابتدا بهتر است علل اختلالات مشخص شود تا راه حلهایی  جهت بهبود اختلالات رفتاری تعیین گردد.

با توجّه به سوابق خانوادگی حامد، به خاطرتولد فرزند دوم ، حامد مورد بی مهری و کم توجهّی والدین قرار گرفته است . و حامد از این کار والدین دچار ناحامدیتی شده و نسبت به آنان احساس خصومت کرده است . و به همین علت دچار پرخاشگری شده و برای جلب توجه والدین ، رفتار های نابهنجاری را از خود نشان داده است . پرخاشگری و نابهنجاری حامد باعث شده ، والدین علاوه از بی مهری ، وی را تنبیه و تحقیر کرده و برچسب های منفی بزنند ؛ به این خاطر رفتارهای منفی در حامد درونی شده است . بنابر این فشارهای روحی و روانی شدیدی بر او تحمیل شده و ایشان دچار سر درد عصبی گردیده است . به نظر می رسد مشکل تا حدّی شناسایی شده است .  بعد از شناسایی مشکل باید به دنبال راه حل رفت . برای این کار به سراغ محققان و مشاوران و کتابهای روانشناسی و تحقیقات و مقالات مراجعه گردید.

آموزش درمانی

« آ موزش درمانی عبارت است ازمجموعه ی  اصول وروش های  آ موزشی و روا نشناسی که می تواند افراد معلول جسمانی ، روانی ، ذهنی و عاطفی را  تا حد امکان به عضو مفید و کارآمد جامعه تبدیل کند .  . . . در آموزش درمانی تطابق با محیط خانه ومدرسه و تغییر نگرش کودک  نسبت به یادگیری مسئله اساسی است .  » ( میلانی فر، ۱۳۷۰ ص  ۱۸۴)

روشهاي درمان حسادت :

آگاه كردن كودك ازاينكه مورد توجه ومحبت والدين قرار دارد، رعايت عدالت وانصاف در روابط ، محبت به كودك وقتي كه تنهاست، ايجاد زمينه اعتماد وتوجه ، سپردن كودك كوچكتر به كودك ، حسود براي مراقبت ونگهداري ، جرأت دادن ، جايگزين كردن احساسات خشم آلود كودك ، كمك به كودك براي برون ريزي احساسات حسادت ، مطلع ساختن كودك از مدتي قبل ، قصه گفتن مادر به كودك وتسلي دادن به او ، تبديل حسادت به مساعدت وصميميت بحث درباره ضررها وخسارات حسد ، استفاده از نقاشي وبازي درماني به آموزش دادن به كودكان مبني براينكه اشيا ووسايل خود را به رخ ديگران نكشند، آموختن انجام اعمال نيك به كودك ، افزايش اعتماد به نفس ، عدم دخالت والدين در دعواهاي كودكان ، ايجاد روابط خانوادگي مطلوب وتقويت روح همكاري ومساعدت در كودكان در خانه ومدرسه .(شفيع آبادي ،۱۳۷۲ص۸۷)

تکنیک هایی لازم برای کنترل پرخاشگری در محیط خانواده

۱-  صمیمت، صمیمیت در خانواده امری لازم و ضروری است زیرا هم مهمی در کاهش خشونت در خانواده دارد بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز به این دلیل است که صمیمیت بین طرفین وجود ندارد. صمیمیت هنگامی افزایش می یابد که افراد خانواده درامور زندگی با یکدیگر مشارکت داشته باشند. همچنین اعتماد و اطمینان در مشارکت بین افضای خانواده باعث صمیمیت می شود.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم  اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم  اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم  اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان 

کسب نتایج  پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم  اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان 

راهکار ها و پیشنهادات پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان 

فهرست منابع مورد استفاده پیرامون مقوله اصلاح رفتارهای ناشایست دانش آموزم اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان 

منابع

۱- اکبری ، ابوالقاسم .(  ۱۳۸۱ ). مشکلات نوجوانان و جوانان. تهران : چاپ دوم نشر ساوالان.fa.wikipedia.com.

۲-   احدي ، حسن و محسنی ، نیک چهر .(۱۳۷۳). روانشناسی رشد

۳- شعاري نژاد، علي اكبر.(۱۳۶۲). روانشناسي يادگيري . تهران: انتشارات توس

۵- شفيع آبادي، عبداله.(۱۳۷۴).راهنمايي ومشاوره كودك. تهران: انتشارات سمت.

۶-  قاسمي پويا، اقبال. (۱۳۸۱). راهنماي عملي پژوهش در عمل. تهران: چاپ افست.

۷-  كريمي، يوسف.(۱۳۷۹). روانشناسي  اجتماعي . تهران: نشر ارسباران.

۸- مير كمالي.سيد حامد.(۱۳۷۹). روابط انساني در آموزشگاه. تهران: یسطرون.

۹-  ميلاني فر، بهروز.(۱۳۷۰). روانشناسي كودكان ونوجوانان استثتايي.  تهران: قوس.

۱۰- نلسون ، ریتاولکس ، الن سی ، ایزارائل. (  ۱۳۶۹). اختلالات رفتاری کودکان.( مترجم: حامد تقی منشی طوسی). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی  . fa.wikipedia.com

۱۱- نوابی نژاد ، شکوه .( ۱۳۷۲) . رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و راههای پیشگیری و درمان.تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان  fa.wikipedia.com

۱۲- چرا کودکان حسادت می کنند . ( ۱۷-۶-۸۲ ) . www.tebyan.net

۱۳- اختلال بیش فعالی ( ۲۵-۱۰-۸۵ ).  fa.wikipedia.com

۱۴- لجاجت و کج خلقی در کودکان . ( ۱۲-۷-۱۳۸۳) . www.tebyan.net

برای دانلود اقدام پژوهی آموزگار پایه اول دبستان و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

 

 

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

− 1 = 1